Backlinks en SEO

Hoe belangrijk zijn backlinks voor uw SEO

Door Paul Haarman

Backlinks zijn de Heilige Graal van zoekmachine optimalisatie, of toch niet? Hier ga ik in op de importantie en mythe van backlinks voor uw SEO strategie.


Wat is een backlink?

Een backlink is een link van een andere website naar uw website. Die andere website vindt de informatie op uw website blijkbaar belangrijk en daarom verwijst die link naar de webpagina op uw website.

Dat is de klassieke uitleg van een backlink en juist deze klassieke definitie valt in goede aarde bij zoekmachines. Maar helaas is de wereld van de backlinks niet meer zo rooskleurig.

Voor we verder gaan kan ik er niet omheen dat wij deze backlinks ook anders noemen zoals inkomende links, inward links, inbound links en incoming links. Tsja, internet marketeers houden nu eenmaal van variatie.

Backlinks en SEO

Waarom zijn backlinks belangrijk voor de vindbaarheid van uw website? Vanuit de klassieke definitie geven ze uw website autoriteit en relevantie vanuit een specifiek thema.

Wanneer een website over een bepaald onderwerp gaat en die website geeft een link naar uw website dan betekent dat u waarschijnlijk verdieping of extra informatie biedt over dat thema.

Geen wonder dat zoekmachines als Google dat belangrijk vinden. Wanneer een gebruiker iets zoekt via Google wil Google met de meest relevante zoekresultaten naar boven komen en blijkbaar vindt een andere website dat u relevant bent op een bepaald thema.

En waar ging het fout?

Toen Google jaren geleden aangaf dat de hoeveelheid backlinks naar een website de belangrijkste indicator voor relevantie was.

De reactie van de markt was toen even kortzichtig als voorspelbaar: “Dus jullie willen backlinks, dan geven we die toch”. Het resultaat was een wildgroei aan backlinks door linkbuilding.

Probleem was dat Google de klassieke kwalitatief hoogwaardige backlink bedoelde en de markt alleen het woord backlink had onthouden.

Een echt goede backlink ontstaat organisch

Dat was en is nog steeds de opvatting van Google en andere zoekmachines.

Een echt kwalitatief hoogwaardige backlink wordt gegeven vanuit de gever (en niet gevraagd vanuit de ontvanger) op basis van de extra informatie en relevantie over een bepaald thema. Zo’n backlink is per definitie niet manipulatief (want wordt geïnitieerd vanuit de gever) en de reden van de backlink is de extra informatie en relevantie.

Zo’n backlink is in principe een echte follow-link die de kracht van de gevende website doorgeeft aan de ontvangende website. Maar door de overproductie van backlinks zijn ook de echte backlinks schaars geworden.

Follow en no-follow backlinks

Vroeger was alles simpel, en vroeger is nog niet lang geleden. Dat zijn de 2 zekerheden van het internet. Zo ook met backlinks.

Een backlink was altijd een follow link totdat backlinks wat gevaarlijk werden, of beter gezegd, forward links hadden dat potentieel.

Maar eerst even uitleggen wat een follow-link is. Dat is een backlink waarbij de PageRank en autoriteit van de gevende website wordt doorgegeven aan de ontvanger van de link. Eigenlijk hoort het zo ook te zijn en is daar niets mis mee.

Maar als die ontvangende partij een website is van laag allooi dan kan dat ook een probleem voor de gevende partij vormen.

Misschien houdt de ontvanger van de backlink zich wel bezig met allerlei manipulatietechnieken die bekend staan onder de noemer Black Hat SEO. Misschien draaien er vreemde scripts op zo’n website of worden pop-ups getriggerd. Kortom, als gerenommeerde website wil je je niet inlaten met foute vrienden.

Vandaar dat de no-follow backlink is geintroduceerd. Met een no-follow link geef je als website geen PageRank of autoriteit door. Je krijgt wel een link maar eigenlijk telt hij niet, om het eenvoudig te zeggen.

Het merendeel van de backlinks vanuit gerenommeerde websites en blogs zijn nu no-follow links (zeg maar welhaast allemaal), en daarmee zijn we weer terug bij af.

En wat nu met die backlinks?

Hier enkele SEO tips:

Tip 1: Een goede backlink genereert gericht traffic

Oké, dan is het maar een no-follow backlink. Maar wanneer de link op de juiste gerichte website staat genereert hij wel kwalitatief goed verkeer naar uw website. En daar gaat het toch vooral om. Google geeft u er geen punten voor, maar u krijgt wel wat u wilt.

Plaats die no-follow link dan maar, verliezen doet u er niet mee, mits u het allemaal proportioneel doet. En dat brengt ons bij de volgende tip.

Tip 2: Ga niet als een bezetene links plaatsen

Leuk al die blogs rondom uw thema, maar het is echt geen goed idee om op elke blogpost te antwoorden met “leuk artikel”. Zoekmachines houden niet van teveel gecreëerde backlinks, om de eenvoudige reden dat zij vinden dat een echte backlink wordt gegeven en niet gecreëerd.

Tip 3: Vergeet linkbuilding. Echt, STOP ermee!

Kunstmatig links maken en dan vooral snel en makkelijk, dat is de opzet van linkbuilding. Helaas, het werkt niet. Makkelijk werkt trouwens nooit op het internet (maar waar wel?).

Linkbuilding zorgt voor slechte kwalitatieve links van niet gerichte of gerenommeerde websites die links verspreiden als confetti van een carnavalswagen.

Bovendien houden zoekmachines niet van manipulatie en actieve linkbuilding is manipulatie ten top. Nog erger is dat het zo opzichtig is. Het komt echt niet goed over wanneer een website in een korte tijd ineens links vanuit een of andere exotische hoek van de wereld krijgt.

Probeer niet slimmer te zijn dan uw zoekmachine, op korte termijn kan het werken, maar het risico van een penalty is groot. Niet doen dus.

Wel is een passieve vorm van linkbuilding een goede optie, maar dan hebben we het niet over linkbuilding zoals dit algemeen wordt gebruikt.

Tip 4: Wat met uw forwarding links?

Heeft u een website met veel traffic van diverse bronnen, zorg dan zeker voor no-follow links. Heeft u een website binnen een specifieke markt of doelgroep met relatief weinig vreemd verkeer, dan mag u best eens een echte follow link plaatsen naar een andere website.

Geen enkel probleem, maar denk er eerst even over na. Kent u de website, heeft deze website echt goede gerichte informatie te bieden, ga er dan gerust voor.

Tip 5: Vergeet backlinks

Ja, daar kom ik nu mee, na zo’n lang verhaal over backlinks. Eindelijk eens een tip die u niet aan het werk zet. Vergeet backlinks inderdaad.

Zorg gewoon voor goede content (oei, toch werk dus) en de backlinks komen vanzelf. Langzaam, 1 voor 1, alles op zijn tijd.

Maar dat zijn dan wel de backlinks waar Google het ooit over had. Organisch gevormde backlinks als beloning voor uw goede relevante content.

Kortom, denk niet wat een ander voor u kan betekenen, maar wat u voor een ander kunt betekenen (goede spreuk, blijft het na 50 jaar nog steeds doen).

naar Kennisbank ABC voor meer tips