Landingspagina’s en SEO

De verwarring over landingspagina's en SEO ontrafeld

Door Paul Haarman

Landingspagina’s, wat zijn dat en hoe spelen ze een rol in zoekmachine optimalisatie? Er bestaat veel verwarring over het begrip landingspagina’s. Hier probeer ik wat licht op de zaak te werpen en geef een aantal tips over de juiste inzet ervan.

 

Wat zijn landingspagina’s?

Daar begint het al direct, verwarring alom. De ene internet marketeer zal zeggen dat het gaat om externe 1 pagina websites die verkeer trekken en daarna doorsturen naar een moederwebsite.

De andere internet marketeer zal zeggen dat het gaat om webpagina’s binnen 1 website die bedoeld of onbedoeld direct verkeer trekken vanuit zoekmachines.

 

Ikzelf behoor tot de laatste groep en wel om 2 redenen: 

  1. Op de eerste plaats zijn externe landingspagina’s gewoon websites met 1 pagina.
  2. Op de tweede plaats betreft het hier een manipulatie tactiek die niet (meer) werkt, zeer risicovol is en eigenlijk meer bekend staat onder de naam doorway pages (of beter doorway sites).

 

Dus wat is de beste definitie van een landingspagina?

Een pagina binnen een website die direct verkeer trekt vanuit zoekmachines. Op een landingspagina komt bezoekersverkeer de website binnen.

Natuurlijk kan zo’n pagina ook verkeer uit interne links, navigatie of via de Homepage trekken, maar wanneer een substantieel deel van het verkeer rechtstreeks vanuit zoekmachines verkeer trekt spreken we over een landingspagina, althans dan spreek ik erover, want zoveel internet marketeers, zoveel meningen.

 

Bedoelde of onbedoelde SEO tactiek?

Landingspagina’s kunt u bewust maken om verkeer via zoekmachines te trekken, maar het kan ook spontaan ontstaan omdat een bepaalde webpagina de juiste antwoorden biedt en relevant is voor bepaalde zoektermen.

Is er iets op tegen om specifiek webpagina’s te maken die verkeer trekken vanuit zoekmachines? Nee, natuurlijk niet, wanneer u de eindgebruiker maar in het oog houdt, relevante content biedt en inhaakt op bepaalde zoektermen dan praten we over een echte win-win situatie en zoekmachines belonen dat graag.

 

Verschil landingspagina’s en bestemmingspagina’s

Vaak worden landingspagina’s en bestemmingspagina’s door elkaar gebruikt. Toch zit er verschil tussen de twee begrippen.

Bestemmingspagina’s zijn pagina’s waar u bewust verkeer naar stuurt, het zijn pagina’s waarbij uzelf 100% controle hebt over het verkeer dat u naar een bewuste pagina stuurt. Voorbeelden zijn de pagina’s die u kunt opgeven bij banners, AdWords campagnes, links die u achterlaat bij blogs of Social Media.

Vooral bij online adverteren is het verstandig om specifieke webpagina’s aan te duiden of te maken waar u het verkeer naartoe stuurt. Via bloglinks en Social Media zal het vaak om de Homepage gaan, maar bij zoekmachine adverteren is een dieperliggende relevante pagina vaak verstandiger om deze als bestemmingspagina op te geven.

Bij landingspagina’s heeft u geen 100% controle. U kunt wel bepaalde landingspagina’s maken om zo in te haken op bepaalde thema’s in de hoop dat zoekmachines u belonen, in die zin is het voor u wel een bestemmingspagina voor dat verkeer, maar u zit zelf niet aan het stuur.

Het verkeer rondom dat thema kan ook op een andere pagina binnenkomen, wellicht op uw homepage of op een andere pagina die ook inhaakt op dat thema.

 

Enkele tips over landingspagina’s

Ik kan wel uren praten over landingspagina’s, maar het lijkt me beter u een paar belangrijke tips mee te geven die een rol spelen in de zoekmachine optimalisatie van uw website.

 

Tip 1: Zorg voor een goede URL structuur en URL benoeming

De meest optimale landingspagina’s zijn ingebed in een perfecte URL structuur waarbij ook de benoemingen van die URL’s aandacht hebben gekregen. Platte websites met weinig verdiepingen verliezen het meestal van websites die verdieping geven omtrent een bepaald thema.

Die verdieping biedt relevantie en dat is precies waar zoekmachines naar op zoek zijn. Een juiste URL structuur en URL benoeming zorgt voor een logische rangschikking van die verdieping waarbij subthema’s onderliggend zijn aan hoofdthema’s.

 

Tip 2: Landingspagina’s moeten voldoende inhoud bieden

Daarmee bedoel ik dat een bepaald thema goed uitgediept moet worden. Het volstaat al lang niet meer om een bepaald zoekwoord een paar keer terug te laten komen op en pagina. Nee, u moet echt tot de kern van de zaak doordringen.

Dat doet u door voldoende tekst, eventueel goede gerichte (en getagde) afbeeldingen en video’s. Dat vergt wat bloed, zweet en tranen, zeker als u dat niet gewend bent, maar dan heb je ook wat. Half werk is verloren moeite, in het zweet des aanschijns zult gij uw brood verdienen (en geen kopieerwerk van teksten zoals deze laatste zinsnede).

 

Tip 3: Vergeet de ordening van uw teksten en pagina’s niet

“It ain’t what you do, it’s the way that you’ll do it”, ook dat heeft u wellicht al eerder gehoord, en helaas is dat ook hier van toepassing.

Dat betekent dat u rekening moet houden met uw headings, taggings, de al eerder genoemde URL structuur en benoemingen, de juiste combinatie van teksten die inhaakt op zoektermen en (vooral) Long Tails en prima leesbare en ORIGINELE teksten. Gewoon goed werk leveren dus.

Vraag die u zichzelf mag stellen is of u daar wel voor in de wieg gelegd bent. Het is geen schande als u dat niet bent, het is immers vakwerk waar we het hier over hebben.

 

Tip 4: Bekijk de resultaten in Analytics

Goede landingspagina’s trekken extra verkeer via zoekmachines. Natuurlijk wilt u dat met eigen ogen kunnen zien.

Met Google Analytics heeft u daar inzage in, al is die inzage wel wat lastiger dan vroeger toen u precies de zoektermen kon zien die tot organisch verkeer naar uw webpagina’s leidden. Die informatie is niet meer beschikbaar, maar gelukkig kunt u daar wel omheen gaan.

Kijk naar het organisch verkeer van uw bestemmingspagina’s en u heeft direct een beeld welke webpagina’s rechtstreeks verkeer van zoekmachines trekken. U kent dan wel niet de exacte zoektermen maar u weet wel dat het thema van uw landingspagina daarvoor verantwoordelijk is.

Goede landingspagina’s zijn zo precies ingericht dat u dan inzicht heeft in de organische vindbaarheid rondom dat specifieke thema.

 

Tip 5: Probeer niet teveel te scoren vanuit uw landingspagina

Ook al trekt uw landingspagina een flinke pluk verkeer vanuit zoekmachines dan is het nog maar de vraag of u daar wat aan heeft.

De meeste landingspagina’s zijn gericht op informatieverstrekking, dat kan soms wat ver van uw doel staan zoals het online bestellen van producten of het genereren van een lead. Toch mag u dat niet onderschatten. Op de langere termijn zal het zeker resultaten opleveren.

Vele potentiele klanten gaan eerst op zoek naar informatie voordat men gaat bestellen. Zeker in de B2B markt is dit van essentieel belang.

In die zin mag u landingspagina’s zien als een vorm van branding wat u ook met adverteren kunt bereiken. Maar ook kunnen ze verkeer trekken wat wel direct actie-georiënteerd is. De vraag die zich dan ook voordoet is om die landingspagina vol te stoppen met actieknoppen richting uw doelstellingen.

Ik houd zelf van een gemiddeld rustige aanpak daarin. Probeer uw bezoekers naar andere pagina’s te sturen, laat zien dat u nog meer advies kunt geven (ook eventueel offline advies), maar probeer niet te vaak te veel direct te scoren.

Bedenk dat niet iedere bezoeker direct actiebereidheid is, maar geef uw bezoekers wel de mogelijkheid en laat zien wie u bent!

naar Kennisbank ABC voor meer tips