Website stickiness en SEO

Door Paul Haarman

Website stickiness speelt een belangrijke rol bij zoekmachine optimalisatie. Toch wordt er in het algemeen te weinig aandacht aan gegeven. Dat komt vooral omdat stickiness niet de benchmark is waarop SEO-specialisten worden afgerekend. Traffic volume en conversie zijn vaak de factoren waar men op let terwijl website stickiness een invloed op beiden heeft. Hier gaan we in op het begrip stickiness, de meetbaarheid ervan en de wijze waarop u de stickiness op uw website kunt verhogen. Maar waar hebben we het eigenlijk over?

Wat is stickiness?

Website stickiness is het vermogen van een website om het bezoekersverkeer vast te houden binnen de website. Eenvoudig gezegd kun je stellen dat het gaat om de tijd die een bezoeker op de website doorbrengt. Toch is de tijdsduur niet de enige factor die meespeelt bij het beoordelen van stickiness hoewel het wel de uiteindelijke resultante is.

Hoe meet je stickiness?

Je kunt stickiness op diverse wijze berekenen. Ikzelf kijk vooral naar 3 zaken die allemaal met elkaar verband houden. Dat zijn:

  1. Time on Site
    Hoeveel minuten brengt een gemiddelde bezoeker door op uw website? Uiteindelijk bepaalt deze tijdsduur de mate van stickiness voor uw website. Maar het kan ook een vertekend beeld geven. Wanneer 1 pagina (met bijvoorbeeld een lange video erop) vooral bijdraagt tot een lange Time on Site zegt dat veel over die webpagina, maar weinig over de website als geheel. Daarom pak ik er enkele factoren bij.
  2. Aantal pageviews
    Hoeveel webpagina’s worden per gemiddelde bezoeker bezocht. Dat geeft direct een goed beeld van de aantrekkingskracht en relevantie van uw website voor uw doelpubliek. Natuurlijk heeft het aantal pageviews invloed op de Time on Site. In zijn algemeenheid leiden meer pageviews tot een langere Time on Site.
  3. Bouncepercentage
    Hoe lager de bounce rate hoe meer bezoekers na de eerste bezochte pagina doorklikken naar een tweede pagina. Een laag bouncepercentage leidt in het algemeen tot meer pageviews en een langere Time on Site en een aldus hoger stickiness. Een laag bouncepercentage geeft aan dat bezoekers na het landen op een pagina in uw website nog meer van hun kostbare tijd aan uw website willen besteden. De interesse is nog niet gekoeld, wat duidt op een hogere mate van stickiness.

 

Sommige collega’s nemen ook zaken als de hoeveelheid interne links, menustructuur en het aantal interacties mee (zoals video’s, games en downloads). Ikzelf ben daar niet zo’n voorstander van. Dergelijke zaken kunnen zeker een invloed uitoefenen op de totale stickiness, maar ik houd meer van de harde cijfers. Een video die niet wordt afgespeeld zegt mij niet veel en wanneer hij wel bijdraagt tot stickiness zie ik dat wel in de bovenstaande grootheden.

Waarom is stickiness zo belangrijk in uw SEO strategie?

Nu gaan we ons op wat glad ijs begeven want hier zijn wel meningsverschillen over. Ikzelf zit in het kamp dat van mening is dat een hoge stickiness bijdraagt tot een betere vindbaarheid van uw webpagina’s. Ik zie dat in mijn eigen praktijk en de logica erachter spreekt mij ook aan. Wat is die logica? Bij zoekmachines draait alles om relevantie. De meest relevante webpagina voor een zoekopdracht wint de strijd voor die zoekopdracht . Die relevantie wordt op vele wijzen bepaald, maar stickiness speelt daarin een rol. Die rol is vaak een achteraf beoordeling van de relevantie. Zoekmachines kunnen een bepaalde webpagina wel relevant vinden, maar wat vindt de gebruiker ervan? Met stickiness kunnen zoekmachines zichzelf testen op hun werk.

 

Stickiness als stemgedrag

Stel iemand zoekt in Google naar “zwarte herenschoenen”. Nu zijn er vele webshops die zwarte herenschoenen verkopen. Er wordt geklikt op diverse webpagina’s die inderdaad gaan over zwarte herenschoenen, maar wie is nu de relevantste? Google wil haar doelpubliek (wij die zoeken) een zo perfect mogelijke gebruikerservaring bieden. Een gebruiker die zoekt op “zwarte herenschoenen” is misschien wel op zoek naar zwarte brogues of zwarte veterschoenen of zwarte casual schoenen en ga zo maar door. Uiteindelijk gaat het Google (en al die andere zoekmachines) erom u als gebruiker zo snel mogelijk die webpagina te bieden die u verder helpt met wat u zoekt. Een webpagina die een overzicht biedt van zwarte herenschoenen met daarop doorklik mogelijkheden naar allerlei specifieke zwarte herenschoenen zou wellicht precies zijn wat u zoekt. Anders gezegd, wanneer men een webpagina voorschotelt die de bezoeker verdiepingen naar een lager nivaeu (of verbredingen naar een hoger niveau) biedt binnen datzelfde thema is relevanter dan een webpagina die alleen inhaakt op die specifieke zoekterm zelf.

Meer thematische relevante pagina’s die vanuit die ene webpagina bereikbaar zijn verlagen de bounce rate, verhogen het aantal pageviews en verlengen de tijdsduur die u op de website rondbrengt. Website stickiness geeft aan zoekmachines input voor uw waardering. Mocht u na het klikken op een webpagina snel weer op zoek gaan naar een andere webpagina dan stemt u met uw voeten door weg te lopen, zo kunt u het ook zien.

 

Enkele stickiness SEO tips

Voordat we ingaan op enkele specifieke SEO tips betreffende stickiness moet ik nog even kwijt dat stickiness belangrijk is voor uw gehele online strategie, niet alleen voor SEO. Stickiness is een goede benchmark om de betrokkenheid van uw website verkeer te meten en dat is altijd belangrijk. Hoe langer u uw publiek vasthoudt hoe groter uw impact. Hoge stickiness en hoge conversiewaarden gaan dan ook vaak hand in hand.

Tip 1: Zorg voor een duidelijke relevante navigatie

De menustructuur van uw website bepaalt voor een groot deel het aantal pageviews en daarmee de stickiness van uw website. Goede navigatielinks verleiden uw bezoekers om te klikken naar andere pagina’s. Nu lijkt dit een open deur maar te vaak kom ik onduidelijke menustructuren tegen die te nietszeggend zijn of die heel “slim” zijn weggewerkt in symbolen of verstopt zitten achter icoontjes. Dat ziet er fantastisch uit, maar het vraagt vaak teveel denkwerk van uw bezoekers waardoor de interne CTR te wensen over laat.

Tip 2: Zorg voor relevante interne links vanuit uw landingspagina’s

Interne links zijn altijd belangrijk, maar bij uw landingspagina’s zijn ze echt van cruciaal belang. Idealiter verwijzen die interne links naar extra verdiepende pagina’s binnen datzelfde thema. Wanneer u daarvoor zorgt zal de bounce rate van die webpagina sterk dalen en neemt het aantal pageviews en Time on Site toe. Heeft u rondom een bepaalde subthema geen andere verdiepende pagina’s verwijs dan naar de meest relevante pagina. Die interne links mogen zowel in de tekst staan (altijd goed) of via buttons of aanklikbare afbeeldingen, op zich maakt dat niet zoveel uit. Er is een directe correlatie tussen interne linksstructuur en stickiness: Maak dus die linkjes (en ik weet dat het tijd kost, ik moet me er ook vaak toe dwingen). De directe SEO impact van die interne links is dat u de relevantie van uw webpagina vergroot door binnen datzelfde thema meer webpagina’s te bieden.

Tip 3: Maak gebruik van video’s

Embedded video’s zorgen voor een hogere Time on Site en maken uw webpagina relevanter. Zoekmachines zien graag video’s, ze maken de webpagina rijker in content en wanneer u Youtube video’s gebruikt wordt die video ook binnen Youtube (de een na grootste zoekmachine ter wereld na de Google zoekpagina) beter opgepakt. Tag die video natuurlijk binnen het thema van de webpagina en het mes snijdt aan 2 kanten: meer stickiness en meer relevantie.

Tip 4: Haak in op de vragen van uw bezoekers

Wat bedoel ik daar nu mee? Veel eigenlijk. Bedenk dat uw bezoekers op zoek zijn naar iets (daarom gebruiken ze een ZOEKmachine). Ze zijn dan wel op uw webpagina gestuit, maar biedt die pagina alle antwoorden op hun vragen? Wellicht niet. Mensen willen meer weten over uw producten of diensten, over uw bedrijf, over het onderwerp waar men naar zocht, over uw garantievoorwaarden en nog veel meer. Zorg dus dat u uw bezoekers antwoorden geeft. Denk aan een pagina met FAQ (veel gestelde vragen), een pagina Over Ons, een pagina met gedetailleerde productinformatie, pagina’s over verzendkosten, over betaalopties, een pagina met de foto’s en bio’s van uw personeel (heerlijk toch, poppetjes kijken), reviews van klanten en ga zo maar door. Wedden dat de stickiness van uw website met elk van bovengenoemde pagina’s omhoog gaat, en ik kan er nog wel tig bedenken,…. u ook waarschijnlijk, gewoon doen.

Tip 5: Relevante kwalitatieve content

U bent nooit klaar met uw website. Dat klinkt bemoedigend niet? Maar wees gerust, dat geldt voor iedereen. Content creëren kost tijd en velen vinden het niet leuk (ik weer wel maar voor mij geldt hetzelfde verdict dat tijd een schaars goed is). Hoe meer relevante content u biedt rondom het thema van uw bedrijf, website of blog hoe meer u uw bezoekers de kans biedt om zich verder te verdiepen in dat thema. Zorg dan wel voor een goede bereikbaarheid van die content en blijf binnen uw thema. Kwalitatieve content zorgt voor een grotere stickiness en is ook los van stickiness belangrijk voor uw SEO strategie.

Tip 6: Geen onnodige stickiness acties

U kunt de stickiness van uw website verhogen met games, prijsvragen, enquêtes en onnodige doorklik-opties. Mocht zoiets echt bijdragen tot uw bedrijfsvoering of waarde toevoegen aan uw publiek dan moet u dat zeker doen, maar pas ze niet toe met als doel om de stickiness te verhogen. Het gaat er niet om uw publiek lastig te vallen, u moet ze interesseren en waarde bieden. Stickiness is een meetwaarde van relevantie, zowel voor u als voor zoekmachines, maar het is niet het uiteindelijke doel van uw website.

naar Kennisbank ABC voor meer tips