Hyperlinks en SEO

De invloed van hyperlinks op uw SEO strategie

Door Paul Haarman

Het internet zou niet kunnen bestaan zonder hyperlinks. Goed beschouwd is de hyperlink de belangrijkste bouwsteen van het internet. Hyperlinks zorgen ervoor dat u via de ene website naar de andere kunt. Logisch dat ze een belangrijke rol in zoekmachine optimalisatie spelen.

Toch wordt hun SEO rol vaak niet goed begrepen. Hier een korte uitleg over hyperlinks en SEO en een aantal praktische tips over het gebruik van hyperlinks in uw SEO strategie.


De hyperlink als poort naar een andere webpagina

Een hyperlink of link brengt u van de ene webpagina naar de andere. Hyperlinks zijn alomtegenwoordig op het web, op webpagina’s als zichtbare URL’s in uw browser, als mooi verpakte links in uitdagende ankerteksten of als klikbare afbeeldingen.

Kortom, het internet kan niet zonder hyperlinks. De vraag hoeft dan al niet meer gesteld worden of u zonder hyperlinks kunt.


Interne links en externe links

Los van allerlei andere vormen van hyperlinks maken we hier het belangrijke verschil tussen interne en externe links. Interne links zijn links van de ene webpagina naar een andere pagina binnen dezelfde website.

Meestal hebben ze een andere kleur (op deze website vooral blauw en rood), maar ook de navigatie op uw website is een interne link. Externe links verwijzen naar een webpagina van een andere website.


Forward links en backlinks

Externe links kunnen onderverdeeld worden in forward en backlinks. Forward links zijn externe links op uw website die leiden naar een webpagina van een andere website, backlinks zijn links opeen andere website die leiden naar een webpagina op uw website.


Follow en no-follow hyperlinks

Hyperlinks verbinden webpagina’s niet alleen met elkaar, ze geven ook kracht door in de vorm van relevantie en autoriteit. Wanneer dat gebeurd spreken we van een gewone link of “follow link”. Echter kunt u deze linkfunctie uitschakelen door de link “no-follow” te maken.

Vandaag de dag zijn een groot deel van de links no-follow links. Dat heeft alles te maken met de kracht van backlinks op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Eigenlijk heeft het nog meer te maken met het misbruik van backlinks voor SEO doeleinden.

Bij echte follow links is het interessant om allerlei links achter te laten op websites en blogs die relevant voor uw website zijn. Helaas heeft dat weer een negatieve impact op de kracht van de gevende website omdat die dan teveel autoriteit door zou geven aan andere websites.


De impact van hyperlinks op uw SEO strategie

Los van het feit dat vele backlinks “no-follow” zijn hebben hyperlinks nog steeds een belangrijke impact op de vindbaarheid van uw website in zoekmachines.

Op de eerste plaats zijn interne links op uw eigen website belangrijk voor het makkelijk bereikbaar maken van alle pagina’s op uw website. Hoe eenvoudiger u het maakt voor gebruikers om van de ene relevante pagina naar de andere te gaan, hoe meer pagina’s bezocht worden en hoe langer men op uw website rondhangt.
Dat is weer belangrijk voor zoekmachines zoals Google die deze gegevens meenemen in de beoordeling van uw website op relevantie voor een bepaald thema.

Ook backlinks blijven belangrijk, zeker als het gaat om een follow link van een relevante website. Maar ook als no-follow backlink hebben ze waarde. No-follow links zorgen ook voor verkeer naar uw website en als deze bezoekers daar een goede ervaring hebben komen ze wellicht terug als direct verkeer wat wederom belangrijk is voor uw SEO strategie.


Enkele SEO tips over hyperlinks

Ik kan nog uren vertellen over de wijze waarop hyperlinks uw SEO strategie kunnen beïnvloeden. Ik ben echter bang dat u onderweg in slaap zult dommelen.

Daarom sluit ik liever af met enkele praktische tips en overdenkingen wat betreft de relatie tussen hyperlinks en SEO.


Tip 1: Vergeet actieve linkbuilding

Massale linkbuilding werkt niet (meer). De vele no-follow links, de opzichtigheid van deze tactiek voor zoekmachines en de lage kwaliteit van de gekochte links hebben het nut van actieve linkbuilding uitgehold. Erger nog, ingekochte links vormen een groot risico voor de ranking van uw website.

Zoekmachines houden niet van manipulaties en als iets opvalt dan is het wel een opvallend groot aantal poor-quality backlinks die verwijzen naar uw website. Dat wil niet zeggen dat goede backlinks niet meer nuttig zijn voor uw SEO strategie. Als u die kunt krijgen moet u dat zeker niet nalaten.

Zelfs no-follow backlinks kunnen hun waarde hebben, maar ga niets als een bezetene aan de slag om zoveel mogelijk linkjes te plaatsen.


Tip 2: Denk goed na over uw ankerteksten

Ankerteksten zijn belangrijk, dat geldt voor uw interne en externe (back)links. Meestal heeft u niet veel invloed op de ankerteksten van backlinks maar de interne links op uw website heeft u wel volledig onder uw beheer.

Interne links hebben immers ook een SEO waarde, al wordt dat vaak vergeten. Interne links als “meer info” en “lees verder” hebben minder impact dan links met een beschrijvende tekst die relevant is voor de pagina waar u naar verwijst.

Toch kan bewust wel eens gekozen worden voor algemene ankerteksten zoals “meer info”. Ik doe dit op deze website ook. De reden daarvoor is dat het wel duidelijk en gebruiksvriendelijk is. Bovendien kan het wat spammy overkomen als u elke link een SEO sausje meegeeft.


Tip 3: Maak links van uw afbeeldingen en zorg voor de juiste tagging

Hyperlinks bestaan niet alleen uit tekstlinks, ook afbeeldingen en video’s maken gebruik van links. Vooral afbeeldingen zijn belangrijk omdat mensen gewend zijn dat vele afbeeldingen aanklikbaar zijn.

Maak daar gebruik van, het verhoogt het aantal Pageviews en de Time on Site. Minstens zo belangrijk is het om die afbeeldingen de juiste taggings mee te geven. Goede Title Tags kunnen een positief effect hebben op de CTR van de afbeeldingen en de juiste AltTags geven informatie over de afbeelding aan zoekmachines.
Die Alt Tag geeft dan ook weer SEO kracht door bij het aanklikken van de afbeelding met hyperlink.


Tip 4: Voeg hyperlinks toe aan uw Social Media uitingen

Actieve linkbuilding werkt dan wel niet meer, maar links via Social Media zijn en blijven belangrijk. Een webpagina die verkeer krijgt uit diverse Social Media maakt uw webpagina relevant en geeft autoriteit aan.

Bovendien worden de links vanuit de bekende Social Media zoals Google+, Twitter, LinkedIn en Facebook razendsnel geïndexeerd door zoekmachines. Dat doen ze omdat deze media erg gericht zijn op actualiteit en dat is een zeer belangrijk punt voor zoekmachines.

Heeft u wat te melden via Social Media, denk dan eerst even na of een linkje naar een bepaalde webpagina hiervoor relevant is. Is dat niet het geval, plaats dan geen link.


Tip 5: Geef gerust een forward follow link, maar overdrijf niet

In zijn algemeenheid ben ik geen voorstander van linkpagina’s die verwijzen naar allerlei diverse externe bronnen. Mijn standpunt daarin is eenvoudig: vindt u bepaalde info van andere websites zo nuttig dat u uw bezoekers daar naartoe wilt sturen? Zorg dan dat u zelf daar ORIGINELE content over maakt. Het blijft belangrijk om gebruikers op uw website te laten. Dat wil niet zeggen dat u voor specifieke zaken geen forward linkje kunt plaatsen. Zeker doen, maar houd het beperkt, anders schiet u uzelf in de voet. Moet dat dan een no-follow link zijn? Nee hoor, geef gerust een forward follow link naar een betrouwbare website met goede bedoelingen.

naar Kennisbank ABC voor meer tips