De verschillende CPC begrippen van AdWords uitgelegd

CPC staat voor Cost Per Click en is niet een specifieke term die alleen bij Google AdWords voorkomt.

Diverse andere advertentieplatforms gebruiken een CPC model voor het berekenen van de advertentiekosten aan adverteerders.

U betaalt slechts wanneer iemand klikt op uw advertentie

Dat is de kern van het CPC model. Maar daarmee is het verhaal nog lang niet klaar. Op zich is de opzet van een CPC model bijzonder sterk en interessant.
Als adverteerder wilt u immers alleen betalen voor een echt bezoek aan uw website. Het CPC model van AdWords voorziet daarin. De hamvraag blijft echter of degene die klikt wel echt geïnteresseerd is in uw aanbod.
Of anders gezegd, dat u met uw advertentie wel de juiste zoektermen triggert die door uw doelgroep worden gebruikt.

Werkelijke CPC, Maximale CPC en Gemiddelde CPC bij AdWords

Google hanteert het begrip CPC op diverse wijzen. Dat lijkt wat ingewikkeld maar eigenlijk geven deze begrippen precies aan waar het omdraait.

Werkelijke CPC

Dat is de klikprijs die u werkelijk betaalt aan Google. Google berekent de werkelijke CPC op basis van de real-time veiling voor een zoekterm. U betaalt de prijs per klik die past bij uw Quality Score en de ingestelde maximale CPC. In de praktijk betaalt u 1 cent meer dan de positie van uw concurrent die net onder u staat, rekening houdend met de maximale CPC en Quality Score van die concurrent. Dat klinkt nog wat ingewikkeld, maar onthoud dat de werkelijke CPC bij AdWords het bedrag per klik is wat u daadwerkelijk gefactureerd krijgt.

 

Maximale CPC

De maximale CPC is de prijs die u als adverteerder wilt betalen voor een klik op uw advertentie. In de praktijk betaalt u eigenlijk nooit de maximale CPC. De werkelijke CPC ligt dan ook altijd onder uw maximale CPC. De Max CPC legt een limiet op uw uitgaven per klik en (minstens zo belangrijk) vormt het een van de belangrijke factoren voor de positie van uw advertentie, naast de ietwat geheimzinnige en o zo belangrijke mix die we kennen onder het begrip Kwaliteitsscore.

Gemiddelde CPC

De gemiddelde CPC is eigenlijk meer een rekeneenheid die u terugvindt in uw Google AdWords account. Per campagne, advertentiegroep en zoekwoord wordt de gemiddelde CPC weergegeven. Het betreft een gemiddelde van de werkelijke CPC’s die u moet betalen. Een interessante statistiek die u direct een beeld geeft over de kosten per klik van elke zoekterm in uw advertentiegroepen en campagnes.

naar Kennisbank ABC voor meer tips