Adverteren in het zoeknetwerk van Google AdWords

Verschil zoeknetwerk en display netwerk Google AdWords 

Door Paul Haarman

Bij Google AdWords kunt u bepalen of uw advertenties zichtbaar worden wanneer iemand een bepaalde zoekterm intikt in de Google zoekmachine of wanneer iemand een website van derden bekijkt.

In het eerste geval hebben we het over een AdWords campagne in het zoeknetwerk. In het tweede geval over een AdWords display campagne.

Wat is het zoeknetwerk van Google?

Hieronder vallen de Google zoekpagina’s, Google Shopping, Google Maps en Google afbeeldingen. Ook kunnen samenwerkende zoekmachines zoals Vinden en Ask advertenties van Google in hun zoekmachine vertonen.

Het verschil tussen Search en Display

Met een Search campagne van AdWords adverteert u dus in het zoeknetwerk van Google.

Met een AdWords Display campagne worden uw advertenties vertoont op websites van derden zoals online uitgevers van kranten, blogs, informatiewebsites en ga zo maar door. Via het Google AdSense verdienmodel krijgen deze uitgevers een groot deel van uw prijs per klik.
Het allerbelangrijkste verschil tussen adverteren in het zoeknetwerk en adverteren via display is dat u via het zoeknetwerk mensen benadert die actief op zoek zijn naar datgene wat u te bieden heeft, mits u de juiste zoektermen hanteert (en dat is moeilijker dan u denkt).

Bij AdWords display campagnes doet u dat niet, hoewel u daar ook mensen bereikt die een interesse hebben in uw aanbod.

naar Kennisbank ABC voor meer tips