Inbound Marketing en SEO

Uitleg en SEO tips Inbound Marketing

Door Paul Haarman

Het buzz-word van de laatste jaren, inbound marketing. Is het een revolutionair nieuw marketingconcept of oude wijn in nieuwe zakken?

Het is een beetje van beiden, verwacht van ons marketeers niet teveel revolutie, maar er zitten voldoende nieuwe inzichten in het begrip om toch enthousiast te worden. Ook weer zo’n eigenschap van marketeers, we lopen nogal snel warm voor iets, vergeef het ons.

 

Wat is inbound marketing nu eigenlijk?

Ik noem het wel eens de duurzame vorm van marketing bedrijven. Groene marketing dus die oog heeft voor de mens, inhaakt op de echte behoefte, geen overlast bezorgd en gericht is op de lange termijn.

Het uitgangspunt is dat u ervoor zorgt dat u op een zo hulpvaardig mogelijke wijze uw doelgroep van dienst bent met alle antwoorden op alle eventuele relevante vragen.

De achterliggende gedachte is dat als u dit tot in de puntjes verzorgt uw doelgroep u vanzelf weet te vinden en u waardeert om alle kennis die u open en eerlijk met hen deelt. Laten we dit het “inbound” gedeelte noemen.

Het “marketing” deel is dan dat uw doelgroep u voor al deze kennis beloont met opdrachten en transacties voortvloeiende uit de door u uitgestraalde autoriteit en uw bewezen kennis van zaken.

Klinkt goed, klinkt logisch, werkt het ook? Ja, het werkt, maar niet altijd.

 

Wat heeft inbound marketing met SEO te maken?

Heel veel eigenlijk. Inbound marketing is op zichzelf bewuste of onbewuste SEO en inbound marketing heeft SEO nodig.

Wat dat laatste betreft, het werkt erg demotiverend wanneer met bloed, zweet en tranen allerlei kennis online wordt gezet en niemand weet die kennis te vinden. Om u direct wat te demotiveren, dat gebeurt ontstellend veel en vaak.
Daarnaast is inbound marketing pure SEO, of dat nu bewust of onbewust is. Sterker nog, het is een van de meest effectieve wijzen om uw website beter vindbaar te maken, mits u ook wat aandacht schenkt aan heel veel kleine puntjes die toch een groot verschil maken.

 

Is het wat voor u?

Misschien, maar pas op voor de valkuilen. Het online zetten van informatie en kennis om uw doelgroep te helpen heeft altijd zin, al was het maar om die ene klant van dienst te zijn.
Maar inbound marketing doet meer.

De belangrijkste voordelen van Inbound Marketing:

  • Het maakt uw website beter vindbaar, vooral op Long Tail zoekcombinaties
  • Het zorgt voor autoriteit wat uw conversie ten goede komt
  • Het verbetert uw organisatie door het proces van kennisgaring en kennisdeling

Dat zijn allemaal belangrijke pluspunten waardoor ikzelf ook een groot voorstander van inbound marketing ben.

 

En hoe zit het met die valkuilen?

Ja, die zijn er ook. Verwacht niet dat zoekmachines uw gedeelde kennis direct oppikken, ook al wordt actief gezocht naar de antwoorden die u te bieden heeft.

Datzelfde geldt voor de verwachting dat eventuele lezers uw content wel massaal delen met hun volgers. Dat betekent dus dat u vaak een hele tijd in het luchtledige bezig bent.

Dat kan wel eens een aanslag op uw motivatie plegen.Natuurlijk hangt dit af van uw branche en het bezoekersvolume op uw website.

Een ander probleem kan zijn dat u niet zo welgevallig tegenover het delen van uw jarenlang opgedane kennis en ervaring staat. Ik begrijp dat punt maar al te goed, toch kunt u inbound marketing niet half doen, anders stranden uw pogingen in zouteloze praatjes.

Maar, en daarin wijk ik wellicht af van vele die-hard inbound marketeers, het kan soms inderdaad slimmer zijn om uw kennis juist niet te delen. Daar is niets mis mee, vergeet dan inbound marketing en ga gewoon voor goede outbound marketing.

 

Is inbound marketing wel zo revolutionair?

Nee, het is zo oud als de weg naar Methusalem. Jezus gebruikte het, Caesar, Mao, Gandhi, Richard Branson, Fortuyn, ze waren er allemaal een kei in. Allemaal droegen ze hun kennis en ideeën uit, ieder op hun eigen wijze en gebruik makend van de voor hen beschikbare middelen.

Nu kunt u zeggen dat ze dat vooral op een outbound wijze deden, maar dat is niet helemaal waar. Ze schreven boeken of deelden in alle openheid hun ideeën en die trokken volgers en maakte hen populair.

Daarmee komen we ook op een andere hellend vlak. Is inbound marketing ook niet outbound gericht? In mijn optiek wel, je zet niet al die kennis online om het voor jezelf te houden.

Het doel is het bereiken van uw doelgroep, dat lijkt verdacht veel op een outbound strategie. What’s in a name? But who cares?

 

Enkele tips over inbound marketing

Hier geef ik wat eigenwijze tips over inbound marketing. Echte hardcore inbound marketeers zullen het er niet altijd mee eens zijn, het zij zo.

 

Tip 1: Gebruik inbound marketing en outbound marketing door elkaar

Er is niets mis met outbound marketing. Wat mij betreft is inbound marketing ook naar buiten gericht. Maar het is goed dat het specifieke van kennisdeling een eigen naam heeft gekregen.

Adverteren middels AdWords, banners op blogs en websites, online en offline mailings, ja zelfs cold canvassing (oei), het kan allemaal in combinatie met inbound marketing.
Het is geen of/of keuze, pas de beste marketingtechnieken toe op het juiste moment.

 

Tip 2: Is het verstandig om alles maar te delen?

Soms wel, soms niet. We hebben het er al eerder over gehad. De meeste bedrijven hebben moeite met zaken als prijzen en het delen van specialistische kennis.

Mijn advies is daarin duidelijk: bepaal voor uzelf hoe ver u wilt gaan. Is het niet logisch of staat het haaks op uw bedrijfsvoering om bepaalde zaken in de openheid te gooien, doe het dan niet.

Maar, de kennis die u wel deelt moet authentiek en origineel zijn en gericht op hulpvaardigheid. Ga gerust eens met een paar mensen om de tafel zitten wat verstandig is en wat niet. Een extern adviseur kan daar zeker bij helpen.

 

Tip 3: Laat u adviseren op het gebied van zoekmachine optimalisatie

Niets zo frustrerend dan veel moeite en energie in het online zetten van uw kennis en niemand die het kan vinden. Een van de doelstellingen van inbound marketing is toch dat deze pagina’s gaan dienen als landingspagina op uw website.

Wanneer alleen de huidige bezoekers naar uw kennis-pagina’s gaan heeft het weinig zin, dan loont het de moeite niet. Zorg er dus voor dat u uw kennis op de juiste wijze online zet.

Een SEO expert is daarin onontbeerlijk, dat maakt echt het verschil. Natuurlijk mag u mij daarvoor benaderen (sorry, dit is echt wel even outbound hoor).

 

Tip 4: Maak gebruik van de kennis in uw bedrijf

Maar hoe kom ik aan al die kennis? Waarschijnlijk barst uw organisatie van de kennis.
Ga eens om de tafel zitten met uw technische mensen, uw verkopers, uw productiemedewerkers, uw chauffeurs, echt uw bedrijf is een denktank die barst uit zijn voegen.

 

Tip 5: Laat uw teksten eventueel door derden schrijven

U hoeft niet alles zelf te doen. Laat een tekstschrijver het zwoegwerk doen (of liever een SEO expert die ook teksten schrijft).

Nu kunt u wel zeggen dat het beter is dat u dat zelf doet, maar de realiteit leert dat het er dan vaak niet van komt of er wordt een enthousiaste start gemaakt die vroegtijdig strandt.

naar Kennisbank ABC voor meer tips