Dynamische zoekadvertenties AdWords

Tips en uitleg over dynamische zoekadvertenties Google AdWords

Dynamische zoekadvertenties worden getriggerd door de inhoud van uw website en niet door zoekwoorden die u van tevoren opgeeft in het AdWords advertentieplatform. Ook de advertentie zelf wordt voor een groot deel dynamisch gecreëerd op basis van de zoekterm.

Een geheel andere wijze van AdWords adverteren dus. Vraag is of het iets voor u als adverteerder is. Hier geven we een aantal tips.

Dynamische zoekadvertenties en uw website inhoud

Uw website inhoud bepaalt wanneer een advertentie vertoond wordt op bepaalde zoektermen. Hiervoor wordt de Google zoekrobot gebruikt die uw website scant en hierdoor een goed beeld krijgt van uw content.

Wanneer een zoekterm wordt ingetikt die een match vormt met uw website inhoud kan uw AdWords advertentie getriggerd worden. Eigenlijk werkt dat dus hetzelfde als het vertonen van de natuurlijke zoekresultaten.

Als bestemmingspagina voor uw advertentie wordt de pagina met de meest relevante inhoud genomen.

Hoe wordt uw dynamische zoekadvertentie gemaakt?

Wanneer u kiest voor dynamische zoekadvertenties moet u eenmaal een advertentietekst opgeven die gelijk is aan gewone AdWords advertenties. De titel van de advertentie wordt echter telkens aangepast aan de zoekterm die wordt ingetikt.

De rest van de advertentie wordt ingevuld door de vaste tekst die u opgeeft. Dynamische zoekadvertenties werken dus zowel dynamisch op basis van de zoektermen als op basis van de titel van de advertentie.

 

Enkele tips over dynamische zoekadvertenties

Dynamische zoekadvertenties zijn zeker niet voor iedereen geschikt. Bovendien moet u een aantal zaken scherp in het oog houden. Hier een aantal overdenkingen:

Tip 1: Voor wie zijn ze vooral interessant?

Wanneer u een grote website heeft met producten en diensten die regelmatig wijzigen zijn dynamische AdWords advertenties interessant. Het scheelt u enorm veel werk om voor elk product een aparte advertentie te maken.

Het grote voordeel zit hem in de efficiency. Wat de effectiviteit betreft is het een ander verhaal. Wanneer u de moeite neemt om toch voor elke productgroep of product een aparte advertentiegroep en advertenties te maken heeft u wel veel meer inzicht en sturing. En voor het vele werk schakelt u natuurlijk een externe AdWords specialist in, toch?

Tip 2: Wanneer zeker geen dynamische zoekadvertenties gebruiken?

Bij kleinere websites loont het altijd de moeite om er eens goed voor te gaan zitten. Ook bij vergelijkingssites en websites met een inhoud die op meerdere wijzen uit te leggen is zijn dynamische zoekadvertenties geen goed idee.

Vergeet niet dat Google alle woorden op een website interpreteert en soms wel eens een verkeerd beeld hiervan krijgt. Stel dat u posters verkoopt van Formule 1 wagens dan kan uw advertentie ook op andere zoekwoorden zoals Mercedes, Red Bull of Ferrari getriggerd worden.

Tip 3: Pas op voor over exposure op bepaalde thema’s

Met dynamische zoekadvertenties kun je wel eens voor vreemde verrassingen komen te staan. Het is goed mogelijk dat bepaalde zoekthema’s de bulk van de advertentiekliks ontvangen. Wellicht kunnen dat thema’s zijn die voor u wellicht minder van belang zijn maar die op basis van uw website content voor Google juist wel relevant zijn.

Bekijk de lijst met zoektermen dan ook nauwgezet en sluit bepaalde zoektermen direct uit wanneer u hiermee te maken krijgt. Belangrijk is dat u uw advertentiebudget uitgeeft aan die zoektermen en zoekthema’s die voor u het meest relevant zijn.

Tip 4: Maak gebruik van de Google categorieën

Op basis van de indexering van uw website geeft Google u een aantal categorieën waar uw website volgens Google over gaat. U kunt al deze categorieën meenemen in de triggering van uw dynamische zoekadvertenties, maar u kunt er ook een aantal uitschakelen. Vaak is dat laatste een verstandige optie.

Tip 5: Pas op met websites met veel afbeeldingen en Flash

Bestaat uw website vooral uit afbeeldingen of Flash content dan moet u toch nog eens overwegen of dynamische zoekadvertenties wel de juiste oplossing voor u zijn.

Afbeeldingen en Flash content worden namelijk niet meegenomen in de triggering van dynamische zoekadvertenties. Als optie kunt u tekst toevoegen, maar zorg dan wel voor voldoende en relevante tekst.

naar Kennisbank ABC voor meer tips