De AdWords campagne

Hoe ziet de opzet van een AdWords campagne eruit?

Bij AdWords wordt de term campagne op een andere wijze gebruikt dan wij gewoon zijn uit het woord advertentiecampagne. Een AdWords campagne omvat een geheel van advertentiegroepen, advertenties, zoekwoorden en instellingen. Vooral dat laatste is belangrijk binnen het begrip AdWords campagne.

De structuur van het AdWords advertentieplatform

Google zou Google niet zijn als er geen logische structuur achter het AdWords systeem zou zitten. Daar is lang over nagedacht en tot nu toe is de structuur van het AdWords systeem grotendeels ongewijzigd gebleven, gelukkig maar, want voor de rest verandert er al meer dan genoeg binnen die AdWords structuur. De dagelijkse werking van AdWords verandert wel constant.

Dit is de grote structuur van Google AdWords:

AdWords account ► AdWords campagne ► Advertentiegroepen ► Advertenties

Alles begint dus met het Adwords account waarin gegevens als de naam en factuurgegevens van de adverteerder zitten.

Binnen het AdWords account kunt u weer enorm veel afzonderlijke campagnes zetten die u allemaal een eigen advertentiebudget en instellingen meegeeft. Binnen de campagnes vallen de advertentiegroepen met zoekwoorden en advertenties.

De opzet van een AdWords campagne

Binnen een AdWords campagne geeft u de belangrijkste instellingen en grenzen aan die van toepassing zijn op alle advertenties binnen die campagne. De opzet van uw campagnes bepaalt u zelf.

Soms is 1 campagne voldoende, soms wilt u meerdere campagnes hebben voor verschillende productgroepen, geografische gebieden, keuze van het Google netwerk (Search of Display of Shopping) of websites.

 

De belangrijkste instellingen van een AdWords campagne

Binnen een AdWords campagne kunt u een keur van instellingen maken. Hier volgt een overzicht van de belangrijkste zaken:

  • Dagbudget
    Hoeveel geld wilt u maximaal per dag uitgeven voor een campagne. Het dagbudget wordt berekend over een periode van 30 dagen, d.w.z. dat het dagbudget wat u opgeeft wel eens op een dag overschreden kan worden, maar dan wordt het in de dagen erop weer gecorrigeerd zodat u op basis van 30 dagen nooit meer uitgeeft dan het opgegeven dagbudget.
  • Targeting zoeknetwerk of display netwerk
    Een belangrijke keuze, wilt u de advertenties vertonen in het zoeknetwerk van Google waarbij advertenties getriggerd worden wanneer iemand zoekt via de Google zoekmachine, of wilt u advertenties vertonen op websites van derden? U kunt ook kiezen voor beiden, maar dat is vaak niet de beste keuze binnen 1 campagne. Het beste is om per campagne voor 1 netwerk te kiezen.
  • Geografische targeting
    Waar moeten de advertenties zichtbaar worden? In Nederland, België, Duitsland of welk land dan ook, een specifieke provincie, een zelf bepaald gebied of een stad of gemeente? De keuzemogelijkheden zijn enorm. Kies op basis van omtrekken of zelf aangeduide gebieden. U kunt uw campagnes ook indelen op geografisch gebied zodat u direct een overzicht hebt van de performance per geografisch gebied.
  • Timing
    Wilt u 7 dagen per week, 24 uur per dag adverteren of alleen op werkdagen of juist alleen op vrijdagmiddag? Alles kan, u bepaalt het in uw AdWords campagne.
  • Advertentie extensies
    De meeste advertentie extensies kunt u op campagneniveau instellen. Denk aan sitelinks, telefoonvermeldingen, adres vermeldingen, Google+ vermeldingen, reviews. Sommige kunt u ook nog op advertentiegroep niveau instellen, maar het is het beste om dit al direct op campagne niveau te regelen.
  • Diverse andere campagne instellingen
    Wilt u handmatig bieden of geautomatiseerd bieden? Wilt u met dynamische zoekadvertenties werken? Wilt u een begin en einddatum van uw campagne instellen? Er zijn nog tal van andere instellingen die u met uw AdWords campagne kunt instellen.
naar Kennisbank ABC voor meer tips