Wat is CPM

CPM als advertentiemodel

Door Paul Haarman

CPM staat voor Cost Per Mille.

Het is een doorberekeningswijze vanuit de advertentiewereld waarbij de advertentieprijs wordt bepaald op basis van het vertonen van een advertentie aan 1.000 mensen. Mille staat immers voor duizend.

CPM zowel online als in fysieke bladen en kranten

CPM als prijsbepaling voor adverteren is geen zuiver online fenomeen. Vanuit traditionele uitgevers werd ook voor het internettijdperk al afgerekend op basis van het vertonen van een advertentie.

Vaak heeft men het dan over het bereik waarbij de basis wordt gevormd door het aantal lezers van die advertentie.

Soms vormt de oplage van een krant of tijdschrift de basis waarbij de CPM berekend kan worden als de kosten voor elke 1.000 gedrukte kranten of tijdschriften.

Natuurlijk kan dit ook op basis van het aantal verkochte bladen of het aantal abonnees berekend worden, maar een echte CPM wordt berekend op het echte bereik van een advertentie.

CPM in de online advertentiemarkt

Op internet kan het bereik van een advertentie zuiverder worden berekend dan in de fysieke wereld. Vandaar dat CPM advertentiemodellen populair zijn bij online uitgevers.

Wanneer bijvoorbeeld de CPM € 25,- bedraagt dan weet een adverteerder dat hij voor 1.000 vertoningen van zijn of haar advertentie € 25,- moet betalen.

Dat geeft duidelijkheid, hoewel vele adverteerders ook wel problemen hebben met die theoretische duidelijkheid.

Want hoe vaak wordt nu echt uw advertentie getoond? Uitgevers kunnen daar de hand mee nemen.

Ook kunnen zij uw advertentie tonen op tijdstippen dat er minder kwalitatieve bezoekers aanwezig zijn.

CPM en CPC

Met de komst van Pay Per Click programma’s zoals Google AdWords is het CPM model want naar de achtergrond geraakt, waarbij we moeten aantekenen dat nog vele blogs en advertentieplatforms met CPM modellen rekenen.

Het bekende Google AdWords trouwens ook waar u nog steeds de keuze heeft tussen CPM en CPC (Cost Per Click).

Adverteerders houden in het algemeen van een zo transparant en resultaatgericht advertentiesysteem waarbij het betalen voor een klik het meest inzichtelijk is.

Toch kan CPM soms voordeliger zijn. Immers de uitgever rekent dan vooral in de beschikbare ruimte die hij heeft voor advertenties en is minder geïnteresseerd in uw rendement.

Stel dat u een uitgeteste advertentie heeft die veel kliks oplevert, dan kan het slim zijn om deze op basis van CPM af te rekenen. Wellicht zijn uw totale advertentiekosten dan lager.

naar Kennisbank ABC voor meer tips