Wat is PPC

Voordelen en nadelen van PPC adverteren

Door Paul Haarman

PPC staat voor Pay Per Click en heeft betrekking op een betaalwijze in online adverteren.

Bij PPC betaalt de adverteerder voor elke klik op een advertentie die de bezoeker naar de website van de adverteerder leidt.

PPC en SEA

PPC is bijna onlosmakelijk verbonden met Search Engine Advertising.

Google AdWords en Bing Ads zijn de belangrijkste PPC programma’s waarbij advertenties verschijnen in de zoekresultaten en op websites van derde partijen, de zogenaamde display advertenties. Dat laatste is vooral bij AdWords het geval alhoewel Bing Ads ook samenwerkt met derde partijen.

Maar er zijn meerdere partijen die PPC programma’s aanbieden zoals Chitika. Trouwens, AdWords biedt ook de mogelijkheid om CPM campagnes te draaien, maar feit is dat het merendeel kiest voor de duidelijke PPC formule.

PPC en CPC

PPC en CPC zijn 2 kanten van dezelfde munt. Pay Per Click advertenties hebben een Cost Per Click. De CPC refereert aan de prijs per klik die je moet betalen.

Als je het hebt over de klikprijzen van verschillende zoekwoorden hebben we het over de CPC’s. PPC is dus een meer algemeen woord waarmee je deze wijze van adverteren bedoelt.

 

Voordelen PPC

Adverteren op basis van PPC heeft een aantal voordelen. Hier de belangrijkste:
Inzichtelijkheid in de kosten
Wanneer je weet wat een klik op een advertentie kost voor een bepaald zoekwoord geeft dat direct een beeld van de kostprijs van die bezoeker.

Wanneer je ook inzicht hebt in je conversiepercentage van je website of webshop kun je de input-output vergelijking goed maken.

Maar dat moet je dan wel over een aantal klikken berekenen en je Analytics en je advertentieprogramma met elkaar koppelen.

1. Inzichtelijkheid in de kosten per zoekwoord

Misschien wel het grootste voordeel van PPC adverteren is de informatie die het oplevert wat betreft de kosten per zoekwoord.

Je kan direct zien welke zoekwoorden relatief duur of goedkoop zijn. Dat laat jou de keuze om bepaalde zoekwoorden wel of niet te selecteren.

2. Inzichtelijkheid in de traffic per zoekwoord

De meeste PPC programma’s bieden allerlei tools waardoor je een inschatting kunt maken van het corresponderende zoekverkeer op een bepaald zoekwoord.

Vooral enkele tools van Google zijn hierin onmisbaar. Ze geven je een schat aan informatie die bepalend is voor het wel of niet succesvol draaien van je PPC campagne.

 
AdWords Beheer & Optimalisatie

Kleven er ook nadelen aan PPC adverteren?

Jazeker, er zijn nadelen en er zijn zaken waardoor de voordelen niet zo groot zijn als ze lijken.

Laten we wat nadelen van PPC adverteren noemen:

1. De inzichtelijkheid in de PPC kosten kan tegen vallen

Dat klinkt misschien raar, maar wat we bedoelen is dat je wel weet wat je per klik moet betalen, maar zegt dat iets over de kwaliteit van die klik?

Om het anders te zeggen, niet alle kliks zijn evenwaardig. Misschien klikt wel een kind van 4 op uw advertentie terwijl u zich richt op een volwassen publiek.

Zeker in display adverteren kunnen advertenties overal omhoog komen, vaak gebaseerd op het historisch zoekgedrag van die computer (niet van de persoon die erachter zit).

2. PPC verhoogt de kans op opbiedgedrag

Wanneer de zoekwoorden, het verkeer per zoekwoord en de kosten per klik duidelijk zijn is het makkelijk voor bepaalde partijen om zich een weg naar “succes” te kopen.

Daar staat bij PPC natuurlijk wel een bepaalde prijs tegenover, maar er zijn verschillende marktpartijen die zich niet storen aan torenhoge kosten aan reclame. Vaak hebben die partijen een lange horizon met diepe zakken.

In grote consumentenmarkten zoals kleding en financieringen speelt dat een belangrijke rol. Daardoor stijgen de kosten van adverteren en is het voor kleinere partijen lastig of welhaast onmogelijk om op die zoekwoorden hun partijtje mee te blazen.

3. PPC adverteren vereist optimalisatie en strak management

Wanneer je een advertentie plaatst in een magazine of op een blog voor een vaste prijs dan kan er weinig geks gebeuren. Bij PPC is dat wel even anders.

Zeker wanneer er geadverteerd wordt op high-traffic zoekwoorden moet je oppassen om je geld niet snel te verbranden. Dat geldt trouwens ook voor low-traffic zoekwoorden, alleen valt het dan niet zo op.

De meeste PPC adverteerders (zeg maar rustig 80% tot 90%) doet het niet goed en betaalt veel te veel voor te weinig resultaten.

Dat is niet de schuld van de PPC programma’s, de reden is dat het nogal gecompliceerd is om echt goed te adverteren op PPC basis.

De kern van succesvol PPC adverteren is relevantie: relevante advertentiegroepen, relevante zoekwoorden, relevante advertenties en relevante landingspagina’s. Een discipline op zich.

naar Kennisbank ABC voor meer tips