Gebruik van filters bij AdWords

AdWords filters en de optimalisatie van uw AdWords campagne

Filters zijn een handige manier om direct in te zoomen op specifieke karakteristieken van uw Google AdWords campagne. Toch hoor ik vaak dat filters niet zo vaak gebruikt worden.

Hier leg ik in het kort uit wat AdWords filters zijn en hoe u ze kunt gebruiken. Natuurlijk geef ik ook wat praktische tips.

Wat zijn AdWords filters?

Met een AdWords filter kunt u voor elke AdWords campagne de prestaties per onderdeel beoordelen. AdWords filters hebben geen invloed op uw campagne-instellingen, op uw advertenties of advertentieweergaven, u kunt daar dus vrijelijk mee aan de gang gaan zonder dat u invloed uitoefent op uw campagne.

Het mooie van AdWords filters is dat u op elk belangrijk onderdeel van uw campagne zelf kunt bepalen wat u precies wilt zien, dat kan op campagne niveau, op advertentiegroep niveau, op individuele advertenties en op zoekwoorden.
U vindt de knop “Filters” in de toolbar boven uw campagnegegevens.

Hoe en wanneer AdWords filters gebruiken?

AdWords filters zijn bij uitstek geschikt om een lopende campagne te beoordelen en te optimaliseren. U bepaalt zelf op welk deel van uw campagne u wilt inzoomen en geeft dan de parameters aan waarmee u het filter in werking zet.

Ikzelf gebruik ze vooral wanneer ik bepaalde items van een campagne eens extra onder de loep wil nemen en een beeld wil krijgen welke onderdelen bovengemiddeld presteren en welke ondermaats. U kunt op allerlei onderdelen inzoomen en direct uw parameters aangeven.

Enkele praktische voorbeelden:

Hieronder zomaar een paar voorbeelden van zaken die met AdWords filters direct duidelijk worden:

  • Welke advertentiegroepen hebben een CTR die lager is dan 2%?
  • Welke zoekwoorden hebben een Gemiddelde CPC hoger dan € 1,50?
  • Welke zoekwoorden staan op zoekwoordtype Exact?
  • Welke campagnes hebben een Vertoningsaandeel voor zoeken lager dan 45%?
  • In welke bestemmings-URL’s komt de term “zomeractie” voor?
  • Welke zoekwoorden hebben een Kwaliteitsscore lager dan 5?
  • Welke advertentiegroepen hebben de hoogste conversieratio?
  • En ga zo maar door

AdWords filters als signaleringstool

Met AdWords filters optimaliseert u uw campagne nog niet maar het geeft u wel direct een beeld waar de pijnpunten en de kansen liggen. Nu biedt Google een groot aantal parameters die u kunt toetsen en op elk van die onderdelen kunt u weer ontelbare filters loslaten.

Die grote verscheidenheid aan mogelijkheden kan u misschien wat doen terugschrikken, toch adviseer ik de AdWords filtertool regelmatig te gebruiken (of nog beter, laat uw AdWords specialist dat doen, dat scheelt u hoofdpijn en tijd).

 

Tips voor het gebruik van AdWords filters

Vooral omdat de mogelijkheden zo uitgebreid zijn geef ik hier wat praktische tips die het gebruik van filters vergemakkelijken.

Tip 1: Filter ook op de belangrijkste Analytics gegevens

Wanneer uw AdWords account en Google Analytics account zijn gekoppeld kunt u ook deze gegevens meenemen in uw filter. Denk aan filteren op Bouncepercentage en Time on Site.

Filter bijvoorbeeld op zoektermen die leiden tot een Time on Site van meer dan 2 minuten en u weet direct welke zoektermen leiden tot kwalitatief verkeer. Op basis hiervan kunt u uw biedingen wellicht verhogen om hierop nog meer traffic te triggeren.

Tip 2: Analyseren is leuk, maar denk aan optimalisaties

Wanneer bepaalde zoekwoorden leiden tot slecht verkeer, een te lage CTR, een hoger dan gemiddelde CPC, een lagere conversie of een lage Kwaliteitsscore dan is het zaak om de juiste stappen te nemen.

Die stappen liggen vaak minder voor de hand dan u zou denken

Ga ook niet van 1 filter uit, filter zoekwoorden op diverse parameters. Misschien dat die zoekterm met een lage Kwaliteitsscore en hoger dan gemiddeld bod wel een hoge conversieratio heeft. Dat geeft al direct een beeld waar de optimalisatie gevonden zou kunnen worden (bijv. aanpassen bestemmingspagina advertentie).

Tip 3: Vergeet niet om de juiste periode te selecteren

Zoals alle functies in uw AdWords account zijn ook AdWords filters afhankelijk van de periode die u selecteert. Neem nooit een te kort tijdsbestek om uw campagne te beoordelen.

Natuurlijk kunt u ook een vergelijking maken tussen verschillende perioden, zeker wanneer u bepaalde optimalisaties recentelijk al heeft doorgevoerd.

Tip 4: Filter met verschillende parameters tegelijk

U hoeft het niet bij 1 filter te laten. U kunt diverse filters door elkaar gebruiken zodat u direct een inzichtelijk beeld kunt verkrijgen.

Zo kunt u bijvoorbeeld filteren op alle zoektermen die een CTR hoger dan 3% hebben EN een Kwaliteitsscore hoger dan 6 EN een Max CPC kleiner dan 1 Euro.
Zaak blijft wel om eerst na te denken waarom u deze parameters zo instelt en wat u wilt achterhalen.

Tip 5: Download uw filter-rapporten of sla ze op

U kunt alle filterrapporten direct downloaden in een Excel bestand of opslaan in uw AdWords account voor later gebruik of analyse. Bijzonder handig voor de interne communicatie maar ook uit praktische overwegingen.

Vaak is het handig om eerst een aantal analyses naast elkaar te maken en dan pas de conclusies trekken, dat geeft u een helicopterview van de kansen en mogelijkheden.

naar Kennisbank ABC voor meer tips