AdWords uitbesteden?

Google AdWords uitbesteden of zelf doen?

Adverteren met Google AdWords kan uw website traffic en omzet een enorme boost geven, mits u voorziet in een goede opzet van uw AdWords campagne en u op regelmatige basis optimalisaties doorvoert. Daarmee komen we direct op de hamvraag: Kunt u dat zelf doen of is het verstandiger om de hele opzet en optimalisatie van AdWords uit te besteden aan een AdWords specialist of Google Partner? Laten we de voors en tegens eens tegen elkaar afzetten.

Hoe ingewikkeld is het Google AdWords platform?

Direct een goede vraag om mee te beginnen. Ikzelf zie het als volgt, in de kern is adverteren met AdWords relatief eenvoudig. Zelfs wanneer u zich niet vantevoren heeft verdiept in de basisinstellingen van AdWords leidt het systeem u door de gehele opzet, maar wanneer u echt een doeltreffende AdWords campagne op wilt zetten komt daar echt veel meer bij kijken. Dat wil niet direct zeggen dat u dan uw AdWords campagne maar moet uitbesteden. Laten we de voordelen en nadelen eens naast elkaar zetten.

Uitbesteden AdWords? De voordelen op een rij

  • Een goede opzet en optimalisatie van AdWords vereist veel specialistische kennis. Die kennis is bij de meeste bedrijven niet op voorhand aanwezig.
  • U hoeft zelf geen tijd en energie te steken in de ins & outs van het AdWords platform.
  • U bent geen tijd kwijt aan regelmatige optimalisaties.
  • Het up-to-date blijven met de vele wijzigingen en nieuwe mogelijkheden van het AdWords systeem vergt veel tijd.
  • Een echte AdWords specialist (Google Partner) kan uw AdWords campagne efficiënter en effectiever opzetten, beheren en optimaliseren .
  • Een echte specialist haalt meer uit uw AdWords campagne(s). Hierdoor wordt een hoger rendement gehaald uit uw advertentie –Euro.
  • In hoog-competitieve markten kan alleen een echt goede opzet en 100% finetuning en optimalisatie een campagne rendabel maken. Dat zit hem in heel veel kleine zaken die alleen een echte AdWords specialist weet.


Nadelen aan het uitbesteden van AdWords

Wanneer u bovenstaand lijstje ziet zou u denken dat er alleen maar voordelen zitten aan het uitbesteden van de opzet, beheer en optimalisaties van uw Google AdWords campagne. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Hier een aantal nadelen van uitbesteding aan een externe partij:

  • Een externe AdWords specialist moet zich uw markt en vakjargon eigen maken. Daar zijn diverse tools voor (ook via het AdWords systeem zelf), maar het vergt extra tijd en inspanning.
  • Door uitbesteding mist u de kans om zelf inzichten op te doen over online adverteren die in uw bedrijfsvoering ten goede kunnen komen
  • Sommige AdWords specialisten en advertising agencies zijn erg duur waardoor de kosten van beheer en optimalisatie soms hoger zijn dan de totale advertentie uitgaven aan AdWords kliks.
  • De communicatie met een AdWords bureau kost tijd en u kunt te maken krijgen met steeds wisselende contactpersonen.
  • Niet alle AdWords bureaus en specialisten zijn even vakkundig, het is vooral mensenwerk waardoor u afhankelijk bent van de kennis en kunde van de persoon die uw AdWords account beheert. Zelfs bij goede bureaus kunt u de pech hebben om een minder vakkundige medewerker toegewezen te krijgen.

 


En nu? Uitbesteden of zelf doen?

Het klinkt als een open deur, maar dat hangt van uw specifieke situatie af. Toch zijn er een aantal situaties te onderscheiden waarom u AdWords beter wel of niet kunt uitbesteden. Ook in mijn eigen praktijk kom ik die tegen. Ik wordt zowel betrokken bij AdWords projecten waarbij de klant zelf aan de slag gaat (ik begeleid die bedrijven en geef trainingen) en natuurlijk wordt vaak het gehele AdWords traject aan mij uitbesteed.


Wanneer u beter Google AdWords kunt uitbesteden

In de volgende situaties adviseer ik het gehele traject van Google AdWords van opzet tot beheer en optimalisatie uit te besteden aan een AdWords specialist:

  • U heeft zelf te weinig tijd om energie en tijd in de opzet en het beheer van AdWords te steken.
  • Binnen uw organisatie is geen beschikbare en geschikte kandidaat aanwezig om dit op te pakken.
  • U beschikt niet over een eigen marketingafdeling waardoor afdelingen met andere prioriteiten dit er bij moeten pakken. Een goede AdWords campagne vereist veel aandacht en passie voor de wereld van online adverteren.
  • Uw bedrijf besteedt andere marketing /reclame en communicatiediensten ook uit. Dan is het zondermeer geen goed idee om dan juist het veeleisende AdWords wel zelf te doen.
  • U of uw medewerkers onderschatten de tijd die het kost om het AdWords systeem te doorgronden. Dat is moeilijk om dit vantevoren vast te stellen. Maar mijn advies is om zeker een cursus of training te volgen of een van de (vaak dikke) AdWords boeken te lezen. Daarnaast moet tijd gemaakt worden om up-to-date te blijven met nieuwe features en toepassingen.


Situaties waarbij u zelf AdWords ter hand kunt nemen

In de volgende gevallen is een eigen AdWords opzet, beheer en optimalisatie een goed alternatief:

  • U of een medewerker heeft genoeg tijd en interesse om zich te verdiepen in de ins & outs van het AdWords systeem. Die investering in tijd en energie (vooral dat laatste want het is niet altijd even spannend) moet beschikbaar zijn in de opzetfase, maar ook daarna in de beheer- en optimalisatiefase.
  • Adverteren met AdWords is een kernactiviteit in uw marketing-mix en u wilt dat u in uw bedrijf die kennis opbouwt en onderhoudt.
  • Het gaat om een zeer beperkte AdWords campagne waarbij de kosten van uitbesteding niet opwegen tegen de directe advertentiekosten.
  • U of uw medewerkers zijn bereid om advies of kennis van buiten in te winnen via training, cursus of boeken.

 

Tips voor het wel of niet uitbesteden van AdWords

Hieronder geef ik een aantal tips die ik vanuit mijn eigen ervaring nog wil toevoegen. Zoals gezegd word ik zowel ingehuurd als trainer of begeleider bij het in-huis opzetten van AdWords campagnes en natuurlijk bied ik voor vele tientallen klanten complete ontzorging van AdWords met opzet, beheer en optimalisaties. Ook word ik regelmatig gecontacteerd door bedrijven die zelf eerst aan de slag zijn gegaan en nu toch het volledige beheer & optimalisatie willen uitbesteden aan een externe partij.

 

Tip 1: Vergelijk prijzen bij het uitbesteden van AdWords

Goed en goedkoop gaat misschien niet samen, maar dat wil niet zeggen dat u direct de hoofdprijs moet betalen bij het uitbesteden van uw Google AdWords campagnes. Dat begint al bij de opzet van een nieuwe Google Adwords campagne. Daar variëren de prijzen al enorm. Soms vraagt men vele duizenden Euro's voor de opzet van een nieuwe AdWords campagne, maar afhankelijk van de omvang van uw AdWords campagne(s) kan dit ook voor bedragen onder € 1.000,-.

Voor het beheren en optimaliseren van AdWords campagnes worden vaak vele honderden Euro’s per maand gevraagd (soms variërend van € 500,- tot € 1.000,- per maand). Voor extreem grote AdWords campagnes is dat terecht, maar voor veruit de meeste AdWords campagnes is dat absoluut niet nodig.

Bij een gemiddeld AdWords account moet u rekenen op 1,5 tot 2 uur werktijd aan optimalisaties per maand. Dan hangt het natuurlijk af van het uurtarief wat men hanteert. Sommige collega’s hanteren een uurtarief van € 150,- tot € 200,- per uur en dan loopt het natuurlijk al snel op. Maar gelukkig zijn er ook goede AdWords specialisten die uurtarieven rond € 50,- tot € 80,- hanteren.

 

Tip 2: Kies niet altijd voor een groot bureau bij de uitbesteding van AdWords

Grote bureaus hebben grote klanten. Ze beschikken over vele medewerkers die werken in grote kantoren op mooie locaties. Daar is niets mis mee, sterker nog, ik kan een gevoel van gezonde jaloezie vaak niet onderdrukken wanneer ik hun vaak prachtige werkplekken mag aanschouwen. Ze hebben alleen 1 probleem, ze zijn duur, soms ontstellend en ontnuchterend duur. En de kern van het probleem is niet dat ze zoveel rekenen omdat ze het kunnen (hoewel dat natuurlijk ook wel het geval is), maar vooral omdat ze het moeten. Hun kostenstructuur is in de loop der jaren langzaam maar zeker de lucht in gegaan.

Dat is het probleem van onze dienstverlenende branche, met de groei van een bureau stijgen de vaste en variabele kosten harder dan de opbrengsten van eventuele schaalvoordelen. Nu gaat het bij de vraag aan wie u uw AdWords wilt uitbesteden vooral om een goede balans tussen kennis en kunde aan de ene kant en de kosten van uitbesteding aan de andere kant.

Vraag is of deze grote bureaus meer kennis van AdWords hebben dan kleine bureaus of individuele AdWords specialisten. Het antwoord is nee. Ook bij een groot bureau is vaak 1 persoon bezig met uw campagne (en soms niet de beste AdWords specialist van dat bureau). Natuurlijk is er meer ruimte om terug te vallen op andere medewerkers voor een second opinion of in geval van vakanties of ziekte, maar u mag zelf bepalen of dat opweegt tegen de vaak veel hogere prijzen.

 

Tip 3: Kies voor een Google Partner of een bewezen AdWords specialist

Bij de opzet, beheer en optimalisatie van uw AdWords campagne(s) gaat het om 2 zaken: Een hoge mate van kennis van zaken en dat voor een acceptabele prijs. Over dat laatste hebben we het al gehad, prijzen zijn goed te vergelijken, maar hoe zit dat met de kennis en kunde van uw AdWords specialist?

Gelukkig heeft Google daar een kwaliteitslabel voor in het leven geroepen: de Google Partner. Die Google Partner badge mag je alleen gebruiken wanneer je voldoet aan de best wel hoge eisen van Google. Op de eerste plaats mag je als Google Partner elk jaar middels diverse examens de eigen kennis en kunde op het gebied van AdWords keer op keer bewijzen. Daarnaast moet je als bedrijf voldoen aan bepaalde omzeteisen om je als bedrijf Google Partner te noemen.

Ikzelf ben blij met mijn Google Partnerschap, maar die jaarlijkse examens zijn nooit leuk wanneer je weer enkele uren mag zwoegen en zweten (maar het went hoor). Betekent dat direct dat personen of bureaus die geen Google Partner zijn minder verstand van Google AdWords hebben? Nee, dat hoeft niet. Sommige mensen houden niet van examens en verplichtingen. Wanneer zij op andere wijzen kunnen aantonen dat ze voldoende kennis in huis hebben voor het opzetten en optimaliseren van AdWords kunt u best uw campagnes uitbesteden aan deze niet-Google Partner specialisten. Ga af op uw eigen inschattingsgevoel zou ik zeggen.

 

Tip 4: Ga geen langlopende contracten aan bij het uitbesteden van AdWords

Het beheren en optimaliseren van Google AdWords campagnes is geen eenmalige zaak. Optimalisaties moeten op regelmatige tijd doorgevoerd worden om het rendement van uw advertentie-Euro te verbeteren. De meeste AdWords specialisten en bureaus rekenen voor dat werk een vast maandbedrag door (ik ook).

Het is vanuit de bureauzijde aanlokkelijk om hier jaarcontracten of nog langere looptijden aan vast te knopen. Ik begrijp die gedachte wel, voor een goede inplanning van tijd en mensen is het fijn als een AdWords specialist enige vastigheid heeft. Toch druist dat in tegen het vrije karakter van het Google AdWords systeem waarbij u op elk gewenst uw campagnes kan onderbreken of volledig kan stoppen.

Ikzelf vind dat de klant altijd de vrijheid moet hebben om afscheid te nemen van een bureau of AdWords specialist. Bovendien zou een vaste looptijd de klant ook min of meer verplichten om toch maar door te blijven adverteren terwijl dat misschien niet het gewenste resultaat oplevert of dat het op een gegeven moment niet meer past binnen de bedrijfsvoering. Kijk dus niet alleen naar het maandbedrag voor beheer & optimalisatie wanneer u AdWords uitbesteedt maar ook naar de vrijheid die u heeft als klant om te stoppen met dat beheer en de uitbesteding van uw AdWords account.

 

Tip 5: Leg niet alle kennis van AdWords bij 1 persoon

Wanneer u ervoor kiest om het beheer en de optimalisatie van AdWords niet uit te besteden maar alles in eigen huis wilt doen moet u ervoor waken dat niet 1 persoon alle kennis van AdWords bezit. Wanneer deze persoon het bedrijf verlaat of langdurig ziek heeft mist u deze kennis.

Nu is dat makkelijk gezegd, maar het AdWords systeem is zo veeleisend qua kennis dat het aanlokkelijk is om juist wel 1 persoon hiermee te belasten. Probeer dan toch dat een andere medewerker ook meekijkt met het beheer en de optimalisaties die worden doorgevoerd. Natuurlijk kunt u in geval van nood altijd een externe specialist inhuren, maar het zou zonde zijn als u eerst veel tijd en energie door 1 medewerker laat steken in de ins & outs van AdWords en er dan niet de vruchten van kunt plukken.

 

Tip 6: U kiest voor het uitbesteden van AdWords, maar wie kiest u dan?

Dat is een goede vraag. U kunt natuurlijk Googlen en dan ziet u al direct diverse aanbieders. Maar ga niet direct in op de eerste de beste aanbieder, vergelijk diverse bureaus of individuele AdWords specialisten.

Let op de Google Partner badge, bekijk de prijzen en voorwaarden, bekijk de referenties die op de website (hopelijk) te vinden zijn en laat gerust eerst eens iemand langskomen op uw kantoor. In een persoonlijk gesprek krijgt u vaak al een goed gevoel of u bij de juiste persoon bent aangeland of niet.