SEO uitbesteden

SEO uitbesteden of zelf doen?

Door Paul Haarman

Zoekmachine optimalisatie is een noodzaak, dat durf ik te zeggen, als u ten minste online resultaten wilt behalen en daar ook werk van wilt maken. Dan rijst natuurlijk direct de vraag of SEO (Search Engine Optimization) een zaak is die u beter kunt uitbesteden of ook zelf ter hand kunt nemen. Het antwoord is makkelijk, zowel uitbesteden als zelf doen is een optie. Bij beide antwoorden zitten echter wat misten en maren, en die bepalen wat voor u de beste keuze is. Hier ga ik ze allemaal bespreken.

De voordelen van SEO uitbesteden

Laten we direct positief starten. Het uitbesteden van SEO werk aan een gespecialiseerd online marketing of zoekmachine optimalisatie bureau heeft zo zijn voordelen.

  1. SEO is een vakgebied wat vraagt om expertise

    Zondermeer een feit. Ook al wordt nog vaak (onterecht) gedacht dat SEO een hoog hocus-pocus gehalte heeft is kennis en ervaring van zoekmachine optimalisatie een voorwaarde om tot meetbaar goede resultaten te komen. De vraag is of u die kennis in eigen huis heeft.

  2. SEO kost tijd en energie

    Als tijd een kostbare zaak is in uw organisatie dan kan alleen dit argument al doorslaggevend zijn om SEO uit te besteden. Zoekmachine optimalisatie is echt een werk van bloed, zweet en tranen.

    Eigenlijk kun je het nog het beste vergelijken met het uitvoeren van een ambacht, uit het niets moet je iets creëren en alleen met 100% aandacht en focus kom je tot een goed eindresultaat. Wil je dat goed doen dan vliegt de tijd voorbij.

  3. SEO vergt veel taalvaardigheid, marketinggevoel en analytisch vermogen

    Tekst blijft de kern van SEO, maar ook moet je precies weten in te haken op wat speelt bij de doelgroep. Dat moet je liggen. Bij sommige bedrijven is die discipline meer voorhanden dan bij andere. Om het nog lastiger te maken is ook een goed analytisch vermogen een belangrijke voorwaarde om SEO goed te kunnen uitvoeren en de optimalisatie op langere termijn door te zetten.

    Die combinatie van communicatief – marketing – analytisch vermogen is bij velen niet aanwezig. Het zijn karakteristieken die vaak als tegenpolen worden gezien, toch moeten ze aanwezig zijn. Als je je meer verdiept in het SEO vakgebied blijken het natuurlijk helemaal geen tegenpolen te zijn en zie je de samenhang tussen al die verschillende grootheden.

    Dat vind ik zelf het mooie van het SEO-vak, maar ik moet bekennen dat dit inzicht met de jaren beter wordt ontwikkeld. De vraag is dan ook of die verschillende disciplines binnen uw bedrijf aanwezig zijn, al is het in verschillende mensen.

De nadelen van het uitbesteden van SEO

Wanneer u het SEO werk volledig uitbesteed brengt dat ook nadelen mee. Spiegelend zijn die nadelen natuurlijk de voordelen om zelf in-huis zoekmachine optimalisatie op te pikken. Laten we die nadelen eens nader bespreken.

  1. U bouwt zelf geen kennis over SEO op

    Wanneer de online strategie belangrijk is voor uw bedrijf (voor welk bedrijf is dat niet zou je welhaast zeggen), dan is het belangrijk om hier zelf kennis van in huis te hebben. Wanneer u al uw SEO werk uitbesteedt dan komt die kennis wellicht onvoldoende uw bedrijf binnen.

    SEO is iets waar structureel aan gewerkt moet worden. Het is daarom geen slecht idee om dit binnen uw bedrijf te organiseren. U moet daarin wel eerlijk naar uzelf toe zijn. U kunt wel iemand binnen uw organisatie aanwijzen die verantwoordelijk is voor SEO maar daarmee bent u er niet. Die persoon moet wel de kennis, kunde en tijd hebben om zich daarmee bezig te houden.

  2. Uitbesteden kan kostbaar zijn

    Aan uitbesteden hangt altijd een prijskaartje. Dat is terecht, u kunt steunen op de opgebouwde kennis van de SEO specialist en u hoeft er zelf geen tijd, energie en aandacht in te steken. Toch is er reden tot voorzichtigheid.

    De prijzen in de SEO branche kunnen sterk variëren en die staan zeker niet altijd in directe verhouding met de geleverde kwaliteit. Vraag zeker meer offertes op of vergelijk online prijzen. Dat laatste is niet altijd makkelijk omdat vele SEO bureaus hun prijzen niet noemen (ik durf dat wel hoor zoals u op deze website kunt zien).

  1. De kwaliteit van het SEO werk is op voorhand moeilijk te beoordelen

    Er zijn vele SEO specialisten en online marketing bureaus. Als het over SEO werk gaat kan de uitvoering sterk verschillen per bureau en op voorhand weet u vaak niet goed wat men daadwerkelijk gaat doen.

    Ikzelf wil toch adviseren om altijd eerst en offerte te vragen waarin duidelijk staat omschreven wat de SEO werkzaamheden inhouden. U mag ook altijd vragen naar uitleg hierbij. Dat verhaal moet logisch in elkaar steken. Wanneer u zelf niet goed begrijpt wat men gaat doen ga er dan niet vanuit dat deze specialist zoveel kennis in huis heeft dat het uw pet te boven gaat.

    Nogmaals: SEO is geen hocus-pocus, het is gebaseerd op het bieden van de juiste content voor de juiste doelgroep. Daarin zitten nog vele variaties van uitvoering maar het is altijd echt werk met de beide voeten op de grond. Dat kunt u best beoordelen.

 SEO uitbesteden, wel of niet? Praktische tips

Hieronder geef ik een aantal tips die u kunnen helpen bij het besluit om de SEO werkzaamheden wel of niet uit te besteden. Ik baseer die tips op eigen ervaringen. Natuurlijk kun je zeggen dat ik bevooroordeeld ben, ik ben immers zelf een SEO specialist die SEO diensten aanbiedt aan klanten in binnen- en buitenland.

Dat is ook helemaal waar, ik neem in al mijn meningen en uitingen mijn eigen ervaringen mee en persoonlijke ervaringen zijn altijd gekleurd. U mag dus van mening verschillen en alles in uw eigen kleur laten schijnen. Absolute waarheden bestaan alleen in de filosofie en wetenschap, niet in (online) marketing.

Tip 1: Let op de opzegbaarheid van continue SEO uitbesteding

SEO kan natuurlijk het beste op een continue wijze worden uitgevoerd. Vaak worden door SEO bureaus diensten aangeboden op maandelijkse wijze. Ikzelf bied naast SEO op projectbasis ook SEO per Maand aan of SEO advisering op maandelijkse wijze.

Ik ben wel van mening dat bij het uitbesteden van SEO op reguliere wijze de klant altijd het recht moet hebben om de dienstverlening stop te kunnen zetten. Daar hoeft geen ontevredenheid aan ten grondslag liggen, vele factoren kunnen in de loop der tijd bepalend zijn om de SEO dienstverlening snel te kunnen beëindigen.

Een korte opzegtermijn van 1 of enkele maanden vind ik meer dan genoeg (ikzelf hanteer geen opzegtermijn, per lopende maand kan opgezegd worden). Ik kom echter ook SEO bureaus tegen die contracten of abonnementen van  1 of meerdere jaren afsluiten.

Tip 2: Duur is niet altijd beter

Zoals gezegd, de prijsverschillen in onze SEO branche kunnen enorm zijn. Een hogere prijs kan te maken hebben met simpelweg veel meer werk, dat spreekt voor zich. Een webshop met veel producten, meerdere websites, diverse markten, het zijn allemaal factoren die echt bepalend zijn voor het werk en de prijs.

Maar, soms kom ik prijzen tegen voor websites waar ik echt van achterover sla. Meestal gaat het dan om dienstverleningen die vaag gesteld zijn. Op de vraag “en wat krijgt u daar dan voor terug?”, moet de klant het antwoord vaak schuldig blijven. Ik kan alleen adviseren om prijzen te vergelijken en om goed door te vragen wat men doet voor de aangeboden prijs. Verder mag u zeker vertrouwen op uw gezond verstand.

Tip 3: Ga het gesprek aan met uw SEO bureau

Voordat u besluit uw SEO werk uit te besteden is het altijd zinvol om eens een goed gesprek te hebben met de aanbieder van de SEO diensten. Stel vragen over wat men gaat doen, waarom men dat zo gaat aanpakken en laat de aanbieder voorbeelden of referenties tonen.

In dat gesprek mag u ook uw gevoel laten spreken. Vertelt men een steekhoudend verhaal? Spreekt men met passie en overtuiging over het SEO vak? O ja, en zo’n gesprek moet naar mijn mening altijd vrijblijvend zijn en kosteloos. Ook daar hoor ik wel eens bijzondere verhalen over. Tijd is natuurlijk geld, maar als elke er een cultuur heerst dat elke minuut gedeclareerd moet worden dan belooft dat al wat voor de toekomst.

Tip 4: SEO binnenshuis regelen met ondersteuning van buiten

Een prima optie om SEO kennis in huis te halen en te houden is om een mixed strategie te voeren. U stelt 1 of meerdere personen aan binnen uw bedrijf die verantwoordelijk zijn voor SEO en u laat die ondersteunen door een ervaren SEO specialist van buiten.

Dat is vaak zowel een relatief goedkope als slimme strategie. U krijgt steeds meer kennis binnen uw organisatie over SEO en u houdt de kosten binnen de perken. Ikzelf zit vaak op de stoel van de externe SEO specialist en ik zie dat het goed werkt voor alle partijen.

Tip 5: Goede SEO geeft al op korte termijn resultaten

Of u nu uw SEO werk uitbesteedt of in eigen huis houdt, binnen enkele maanden moeten de eerste vruchten van het SEO werk geplukt kunnen worden. Uw Analytics is daarin bepalend.

Normaal moet uw organisch verkeer stijgen en/of nieuwe pagina’s die aangebracht zijn moeten organisch verkeer gaan oppakken. Gebeurt dit niet dan mag u zich de vraag stellen of alles wel goed gaat. Die vraag mag u stellen aan uw SEO bureau of uw eigen SEO specialist. Wellicht dat er redenen zijn die een verklaring hiervoor geven, maar die redenen moeten u wel logisch in de oren klinken.

Tip 6: Ga nooit in zee met “black hat” SEO bureaus

“Black hat SEO” refereert naar elke vorm van zoekmachine optimalisatie die manipulatief is en tegen de richtlijnen van zoekmachines indruist. We hebben het dan over zaken als Doorway Pages, actieve niet-organische Linkbuilding of linkruil, Cloaking en nog veel meer zaken die vallen onder het adagium van “grote stappen, snel thuis”.

Zoekmachines herkennen die tactieken, soms niet direct, maar dan wel op een later moment. Het kan uw gehele online strategie ondergraven en is zeer risicovol. Nooit doen dus, maar er zijn nog veel SEO bureaus die ze wel gebruiken. Mijn advies: volg altijd de richtlijnen van zoekmachines waarbij die van Google een aanrader zijn.

Bekijk hier de Google SEO richtlijnen

 Tip 7: Geef uw eigen SEO medewerker tijd en middelen

Wanneer u besluit om uw SEO in eigen huis uit te voeren dan is het belangrijk dat die medewerker(s) voldoende tijd hebben om dat werk uit te voeren. Het is geen werkje om er even bij te pakken op een blauwe maandagochtend.

Wanneer u het SEO werk toewijst aan een bestaande medewerker dan heeft dat impact op het werk wat deze persoon nu uitvoert. Zoekmachine optimalisatie is nu eenmaal een tijdrovend werkje. Hetzelfde geldt voor de aandacht die deze medewerker(s) aan SEO moeten besteden. Denk aan SEO trainingen, kennisoverdracht en wellicht een budget voor advies van een externe partij.

Tip 8: Vraag een korte en duidelijke rapportage

Zeker wanneer op continue wijze werk van SEO wordt gemaakt dan is het belangrijk om de resultaten op maandelijkse wijze te volgen. Ikzelf heb de voorkeur voor een korte en duidelijke rapportage die laat zien hoe het organisch verkeer zich ontwikkeld.

Naast die kwantitatieve rapportage is een kwalitatieve beoordeling van dat verkeer wenselijk. Denk aan conversies of website doelen die behaald worden door het organisch kanaal en vergelijk dat met andere bronnen van verkeer. Ikzelf geef altijd een korte KPI rapportage en een kanaalvergelijking.

Zo’n SEO rapportage moet duidelijk zijn, minder is vaak meer, zeker bij rapportages die door verschillende functionarissen bekeken moeten worden. Minstens zo belangrijk: het gaat om de cijfers en de resultaten, niet om het plaatje. Een mooie rapportage zegt mij zelfs niets, liever kernachtig zonder franjes en “bling-bling”, maar dat is ook een beetje persoonlijk.

En wat nu? SEO uitbesteden of zelf doen?

Tja, dan heeft u heel dit artikel gelezen en dan heeft u nog geen eenduidig antwoord gekregen. Zoals ik al heb gezegd, er is geen “goed of slecht” in deze keuze.

Onderschat in ieder geval de benodigde kennis niet en vooral de tijd die goed SEO werk consumeert. De combinatie van zelf uitvoeren met externe ondersteuning is zeker een goede optie, maar ook daarin bepalen vele factoren of dit de juiste aanpak is. Heeft u vragen over deze afweging, u mag me altijd contacteren of een vraag via mail versturen.

Welke keuze u ook maakt, SEO is en blijft belangrijk. Wanneer u aan een betere vindbaarheid van uw website bouwt bent u bezig om uw bedrijf of webwinkel van een C- naar een B- of A-locatie te verhuizen. Websites en webshops zijn virtueel onroerend goed en ze hebben aandacht en onderhoud nodig, doet u dat goed dan zijn de mogelijkheden eindeloos. Succes!

naar Kennisbank ABC voor meer tips