Beter vindbaar met AIO en SEO

Uw website vindbaar in zoekmachines en AI platforms

seo specialist

De vindbaarheid van uw website en dus de zichtbaarheid van uw bedrijf staat onder druk. De oorzaak: De opkomst van AI platforms en AI zoekmachines die de bulk van de Top of Funnel vragen afvangt. We hebben het dan over alle vragen en zoekopdrachten die informatie-gerelateerd zijn.

SEO (Search Engine Optimization) evolueert nu tot AIO (Artificial Intelligence Optimization), ook wel GEO (Generative Engine Optimization) genoemd.


Tot 90% minder organisch verkeer door AI

Onderzoek wijst uit dat websites hun organisch verkeer door toedoen van AI zoekmachines en AI platforms tot 90% zien dalen. De grootste pijn wordt gevoeld juist door die bedrijven, websites en webshops die een goede organische vindbaarheid hadden op informatieve vragen.

En wat nu?

Bij de pakken neerzitten? Integendeel! De AI revolutie bergt veel bedreigingen in zich, maar ook minstens zo veel kansen. Mits we daar goed op inspelen. Het vraagt om een weldoordachte strategie en een doelgerichte en efficiënte uitvoering. En ik kan u daar bij helpen, zowel in advisering als in uitvoering.

Bekijk mijn AIO & SEO diensten en prijzen


Wat gebeurt er eigenlijk?

Op het eerste gezicht lijkt AI een technologische revolutie. En natuurlijk is dat ook zo. Maar dat veroorzaakt niet de lawine waaronder het internet zoals we dat tot nu toe kenden lijkt te bezwijken. Nee, het zijn deze twee krachten die samen het internet hertekenen:

  1. Het veranderende gebruikersgedrag
    Mensen zoeken, lezen en kopen niet langer op websites, maar via AI-interfaces die antwoorden en oplossingen direct aanreiken. De AI gebruiker evolueert van actieve zoeker naar makkelijke vragensteller en passieve ontvanger van gegenereerde content.
  2. Het vasthouden van de gebruiker in het AI-platform
    Grote AI-systemen fungeren als poortwachters. Ze filteren, samenvatten en presenteren informatie zonder dat de gebruiker de bron nog bezoekt. Daardoor droogt het verkeer naar individuele websites op en verschuift de macht van uitgevers en ondernemers naar de AI-platformen zelf.


Het gevolg:

  • Uw doelgroep kan veel meer specifieke en persoonlijke vragen stellen over uw product of dienst.
  • Op elke vraag en door AI gegenereerd antwoord volgt een interactievraag vanuit AI. Zo blijft uw doelgroep in de AI zoekmachine of AI platform.
  • Uw doelgroep wordt de diepte ingezogen over uw product of dienst. Het kennisniveau van uw doelgroep stijgt.
  • Keywords zijn niet meer van belang, het zijn de persoonlijke vragen die nu bepalend zijn.
  • Uw doelgroep gaat de antwoorden vanuit AI meer vertrouwen dan website-content.
  • Wanneer uw doelgroep klaar is voor actie of conversie is deze veel meer geïnformeerd dan voorheen. Een aankoop of conversie vindt nu makkelijker en sneller plaats, zeker wanneer het AI platform u aanbeveelt.
  • Wanneer uw website een online autoriteit wordt voor AI stijgt de kans op een link naar uw website wanneer uw doelgroep vraagt waar men terecht kan voor uw dienst of product.
  • Wanneer u een BRON voor AI systemen wordt stijgt uw vindbaarheid via traditionele zoekmachines ook.


Hoe wordt u een bron voor AI systemen?

  • Door zelf antwoorden te bieden op vragen die uw doelgroep over uw product of dienst kan stellen.
  • Door de kennis over uw producten en diensten op een diepgaande wijze te delen via uw website of webshop.
  • Door dit alles op een gestructureerde en toegankelijke wijze te presenteren zodat AI systemen snel en makkelijk toegang hebben.
  • Door op een slimme en efficiënte wijze content te creëren die rijk, betrouwbaar en origineel


Maak een keuze tussen advies en uitvoering

Een doeltreffende AIO strategie hangt af van een juiste aanpak. Die aanpak vergt kennis over hoe AI systemen werken en vooral ook hoe uw doelgroep naar antwoorden zoekt op alle mogelijke vragen. De uitvoering vergt dan weer een slimme en efficiënte werkwijze zodat “doelgericht meters gemaakt kunnen worden”. AIO is ALTIJD maatwerk. De juiste aanpak hangt af van uw markt, doelgroep, website en bedrijf.

Ik kan u een compleet en praktisch advies bieden zodat u zelf aan de slag kunt maar ik kan ook de gehele uitvoering op mij nemen. Het begint allemaal met een eerste contact.

Vraag een offerte of telefoongesprek aan

    Auteur

    • Paul Haarman

      Paul Haarman

      Paul Haarman is een specialist op het gebied van AIO & SEO en online adverteren. Hij richt zich met advies en uitvoering vooral op online vindbaarheid en online zichtbaarheid. Online vindbaarheid in AI platforms, AI zoekmachines en reguliere zoekmachines. Online zichtbaarheid via online adverteren met Google Ads, Meta, LinkedIn en andere platforms.
      Lees meer over mij op de Over Mij pagina
      Volg of maak een connectie met mij op LinkedIn
      Abonneer je op mijn YouTube kanaal: Online Marketing Podcast