Hoe berekenen wij de waarde van uw website(s)?

Het berekenen van de waarde van een website, webshop of online strategie (inclusief Social Media beleid, e-mail marketing, databases, etc.) is en blijft maatwerk. De aanpak is in grote lijnen wel altijd hetzelfde.

De componenten voor berekening waarde website en online positie

 A] Berekening huidige online bijdrage aan omzet en winst

Eerst wordt een berekening gemaakt van de huidige bijdrage van de online strategie. Welk deel van omzet en winst kan op het conto van de digitale aanwezigheid worden geschreven? We kijken dan naar de resultaten van de website of webshop, de eventuele Social Media strategie en e-mail marketing.

In de praktijk komt dat vaak neer op een zo accuraat mogelijke toewijzing aan het online kanaal. Wanneer het om een puur online bedrijf gaat is dat een relatief eenvoudige exercitie. Gaat het om een mixed bedrijf waarbij zowel offline als online direct of indirect omzet wordt behaald is deze fase een stuk ingewikkelder. Soms is het niet eenduidig vast te stellen welk deel van de omzet via een online lead of actie tot stand is gekomen.

In de praktijk betekent het vaak dat in gesprek wordt gegaan met het Sales en Marketing Management om een juiste inschatting te maken van het online percentage. Daarnaast kan een goede verkoopadministratie hier een belangrijke bijdrage in leveren.

Uiteindelijk resulteert een percentage en omzetbedrag wat aan de online activiteiten toegeschreven kan worden. De winstbijdrage wordt apart berekend waarbij de extra kosten voor online marketing worden meegenomen, afgezet tegen de kosten voor het fysieke kanaal. Ook hier is de aanlevering van goed cijfermateriaal vanuit de administratie van belang. Hoe beter de interne verslaglegging, hoe preciezer de waarde kan worden vastgesteld.

In het geval dat geen financiële bijdrage door de website of online strategie kan worden vastgesteld wordt op een andere wijze de waarde bepaald waarbij vooral naar potentiële verdienmodellen wordt gekeken op basis van het aantal bezoekers en de positie in de online markt voor de betreffende doelmarkt.

B] Berekening toekomstige bijdrage aan resultaten

De huidige online bijdrage aan winst en omzet wordt overgeslagen op een te verwachten toekomstige bijdrage. Bij de overname van een bedrijf is dat al een lastige oefening. Vaak worden multipliers van 5 tot 10 maal de nettowinst gehanteerd of 0,75 tot 1,5 maal de omzet.

Bij de online bijdrage is dat nog iets complexer. Het hangt dan vooral af van de online positie die het bedrijf inneemt waarbij vaak sprake is van een progressieve of degressieve opbouw van de online waarde.  Heeft een bedrijf een zeer solide online positie, een prima vindbaarheid op belangrijke zoekwoorden, een online voorsprong op belangrijke concurrenten, een geoptimaliseerde online advertentiecampagne en een doordachte Social Media strategie dan neemt in snel groeiende online markten de online bijdrage aan omzet en winst in de komende jaren vaak progressief toe.

Het omgekeerde is ook het geval, hinkt de online strategie achter op de concurrentie dan zal de online bijdrage de komende jaren steeds verder weg zakken. Het hangt sterk van de markt en de online positie af hoe een reële toekomstige bijdrage kan worden berekend.

Middels het toekennen van multipliers op de belangrijke ijkpunten wordt de onder A berekende waarde bijgesteld naar boven of naar beneden. Deze multipliers worden toegepast op de relatieve interne sterkte of zwakte van de website en op de externe marktkansen.

 

C] Sterkte / Zwakte analyse van de huidige online strategie

Afhankelijk van de opdracht worden de sterke en zwakke punten in de online strategie uitgelicht. Vooral bij een overnamesituatie is het belangrijk de kopende partij zo goed mogelijk in te lichten over de kracht van de online strategie.

De volgende punten komen hier o.a. aan bod:

  • Organische vindbaarheid
  • Technisch niveau website /webshop
  • Conversieniveau
  • Online autoriteit
  • Online acquisitie beleid
    (online adverteren, actieve SEO,  inzet Social Media, e-mail marketing)

Bij al deze punten wordt een gewogen multiplier toegepast zodat elk punt een bepaalde bijdrage levert aan de waardebepaling van de website en online strategie.

 

D] Kansen / Bedreigingen analyse

Hierbij wordt gekeken naar de specifieke markt waarin het bedrijf zich begeeft en eventuele andere kansen en bedreigingen waar de komende jaren rekening mee moet worden gehouden. Het gaat hier vooral om externe kansen en bedreigingen, maar de vertaalslag naar de eigen online strategie wordt ook gemaakt. Ook hier wordt een multiplier bepaald die de waarde van de website of online strategie naar boven of naar benden bijstelt.

 

E] Extra adviezen

Vooral voor kopende partijen is het belangrijk te weten welke mogelijkheden tot verbetering en optimalisatie van de huidige online propositie en strategie mogelijk zijn. Het gaat dan vooral om het maken van een inschatting van optimalisaties die een hoger rendement halen uit de online strategie.

Offerte aanvragen waardebepaling

De berekening van de waarde van website of online strategie

Uiteindelijk wordt uit de hierboven besproken componenten een waarde bepaald. Die waarde wordt omgezet in een bedrag in Euro’s. Uiteraard is dit bedrag altijd een inschatting zoals dat ook bij een taxatierapport van onroerend goed het geval is. Maar het betreft wel een zo goed mogelijk onderbouwde taxatie.

 

Alles in een duidelijk leesbaar taxatierapport

U ontvangt een duidelijk en logisch opgebouwd taxatierapport waarbij niet alleen naar de waardebepaling van de website of online strategie wordt toegewerkt maar ook een goed beeld ontstaat van de huidige online strategie.

 

Voor wie werken wij?

Het taxeren van de waarde van een website/website of online positie kunnen wij in opdracht van alle relevante partijen doen:

  • Kopende partij
    Bij het kopen van een website / webshop of bij overname bedrijf.
  • Verkopende partij
    Bij het verkopen van een website / webshop of bedrijfsovername.
  • Investeerders
    Bij zich inkopende partijen of MBI situaties.
  • Financiële instellingen
    Bij het verstrekken van durfkapitaal, kredieten, informal investments.
  • Zittende of uittredende aandeelhouders
    Bij verschuivingen in aandelenkapitaal of aandeelhouders.
  • Adviseurs en bemiddelaars in bedrijfsovernames
    Bij het kopen of verkopen van bedrijven
  • Curatoren
    Bij faillissementen of doorstart van bedrijven