De invloed van de CTR op uw AdWords campagne

CTR of Click Through Rate is een van de belangrijkste begrippen in de wereld van internet marketing. Bij AdWords speelt de CTR ook een allesbepalende rol. De CTR maakt deel uit van de kwaliteitsscore en is er ook een deel van afhankelijk. Dat klinkt wat ingewikkeld, maar we proberen het uit te leggen.

Wat is nu eigenlijk de CTR bij AdWords?

Simpel gezegd: dat is het aantal kliks gedeeld door het aantal vertoningen van uw advertentie. Als uw advertentie 100 keer wordt vertoond en 5 mensen klikken op uw advertentie dan is uw CTR 5%. Dat was makkelijk, maar de implicatie uitleggen van de CTR voor uw advertentiepositie, de CPC en uw advertentiestrategie is wat lastiger.

De CTR en uw advertentiepositie

Wanneer er relatief meer op uw AdWords advertentie wordt geklikt dan op concurrerende advertenties wordt uw advertentie op een hogere positie geplaatst. Natuurlijk speelt de door u ingestelde Maximale CPC daarin ook een rol.

Op een gegeven moment moet u wel opboksen tegen advertenties die een fors hogere Max CPC hebben ingesteld. De CTR is een belangrijke factor in de bepaling van uw AdWords Kwaliteitsscore.

Google wil de meest relevante advertenties een zo opvallend mogelijke positie bieden bij de zoekresultaten. Die redenering is vergelijkbaar bij de natuurlijke zoekresultaten. Wat is er beter dan de gebruikers zelf te laten bepalen welke advertenties zij het meest relevant vinden op basis van hun klikgedrag?

De CTR en uw werkelijke CPC

Een andere belangrijke reden waarom Google de CTR van uw AdWords advertentie centraal stelt in haar Quality Score en bepaling van de advertentiepositie is de optimalisatie van het Google AdWords verdienmodel.
Stel dat u een maximale CPC biedt van € 1,- en uw concurrent heeft een maximale CPC van € 2,-. Dan zou u verwachten dat Google de advertentie van uw concurrent boven die van u zet zodat hier meer op geklikt kan worden.

Maar wanneer uw advertentie een CTR van 6% heeft en uw concurrent een CTR van 2% heeft dan wordt uw advertentie 3 x zoveel aangeklikt dan die van uw concurrent en is het volstrekt zinvol voor alle partijen om uw advertentie boven die van uw concurrent te plaatsen.

Deze strategie optimaliseert de omzet voor Google, maar (en dat is het eerlijke en slimme van Google) maximaliseert deze niet. U betaalt immers niet uw maximale CPC maar net € 0,01 meer dan uw concurrent.

Zo loont het voor u de moeite om uw advertentie zo goed mogelijk aan te sluiten bij de zoekterm en doelgroep waardoor u meer kliks ontvangt door een hogere CTR en toch niet meer hoeft te betalen, maar vaak zelfs minder!

 

De CTR en uw advertentie strategie

In de meeste gevallen loont het altijd de moeite om uw advertentie zoveel mogelijk aan te sluiten op de zoekterm waardoor de Click Through Rate van uw AdWords advertentie zo hoog mogelijk is. Dat scheelt u in advertentiepositie en de relatieve kosten per klik voor die positie.
Toch kan het in sommige gevallen juist interessant zijn om niet altijd voor de maximaal mogelijke CTR te gaan. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer bepaalde zoektermen door verschillende gebruikersgroepen worden gebruikt.

Stel dat u bepaalde zoektermen zowel door bedrijfsmatige gebruikers als door particuliere gebruikers worden ingetikt en u als adverteerder richt zich enkel op zakelijke klanten.
Dan is het verstandig om in uw advertentie dit duidelijk te maken waardoor u de particuliere gebruiker niet uitnodigt om op uw advertentie te klikken.

Hierdoor daalt uw CTR en uw advertentiepositie zal ook relatief lager zijn. Maar u betaalt dan niet (of minder) voor ongewenste klikken van particuliere gebruikers.

CTR bij display advertenties

Ook bij AdWords display advertenties speelt de CTR een belangrijke rol. Weliswaar is daar niet altijd sprake van een echte rangorde in advertentiepositie, maar een relatief veel aangeklikte display advertentie wordt vaker vertoond en op belangrijkere posities binnen de diverse media.

Ook heeft de CTR invloed op het vertoonde display formaat van uw advertentie. Bij hoge CTR’s van grote banners zal Google eerder 1 banner van uw advertentie laten zien dan verschillende tekstadvertenties van andere adverteerders.

Een hoge CTR heeft ook invloed op de plaatsing in kwalitatieve media. Hoe beter de CTR hoe eerder uw AdWords display advertentie in aanmerking komt voor de topmedia binnen uw doelgroep voor een relatief lagere CPC.

naar Kennisbank ABC voor meer tips