fbpx

Display netwerk van AdWords

De basis van het AdWords display netwerk

Door Paul Haarman

Met AdWords kunt u niet alleen adverteren in de zoekmachine van Google maar ook op websites van derden. Middels het Google Display netwerk kunt u zo’n 90% van alle internet gebruikers bereiken. Een krachtig medium dus.

Display adverteren vergeleken met het zoeknetwerk van AdWords
Het belangrijkste verschil tussen het zoeknetwerk en het displaynetwerk van Google AdWords is dat u met het zoeknetwerk inhaakt op gerichte zoektermen van gebruikers.

Voor adverteerders die zo laag mogelijk in de Sales Funnel willen adverteren is dat dan ook een bijzonder interessante manier van gericht adverteren.

Bij het Google display netwerk worden uw advertenties niet vertoond op basis van een zoekopdracht maar op basis van het thema van de website, de interesse van de gebruiker of bijv. een eerder afgelegd bezoek aan uw website via de remarketing mogelijkheden.

Display en websites van derden

Met display adverteren adverteert u op de website van een derde partij, een blog, informatie-website of nieuws-site, of wat dan ook. De uitgever of eigenaar van zo’n website ontvangt een vergoeding van Google voor elke klik op een advertentie.

Gemiddeld ontvangt een uitgever van een website 65% van de CPC die u moet betalen. Dit wordt afgerekend via het Google AdSense model.

Uitgevers zijn gebaat bij hoge kwaliteit advertenties waarop veel geklikt wordt. Natuurlijk is er altijd angst voor fraude door deze uitgevers, immers zij verdienen aan elke klik op uw advertentie. Toch is dit bij Google zeer goed afgevangen.

Klikfraude wordt met de meest geavanceerde middelen bestreden en u hoeft hier als adverteerder dan ook niet bang voor te zijn.

Is display adverteren effectief?

Het antwoord daarop is volmondig ja, mits het past in uw advertentiedoel. Met AdWords display adverteren kunt u uw bedrijf en boodschap voor een groot en interessant publiek kenbaar maken.

Bovendien zijn de kosten per klik (CPC) gemiddeld een stuk lager dan bij het adverteren in het Google zoeknetwerk.

Branding en ondersteunende kliks

Display adverteren is bijzonder interessant voor adverteerders die branding hoog in hun vaandel dragen.

Ook leveren kliks van display advertenties vaak ondersteunende kliks op voor conversie. Daarmee bedoelen we dat mensen vaak 1 of enkele keren een display advertentie zien of erop klikken en dan of rechtstreeks of via het zoeknetwerk terugkomen en converteren naar een bestelling of aanvraag.

Anders gezegd verhoogt het gebruik van display adverteren de conversie van AdWords Search campagnes en van bezoekers die via organische zoekresultaten of direct verkeer op uw website komen.

AdWords display advertentietypen

Met AdWords display kunt u verschillende advertentie formats inzetten. De volgende advertentietypen zijn mogelijk:

 

  • Tekstadvertenties
    Gewone tekstadvertenties die u ook gebruikt in het zoeknetwerk.
  • Beeldadvertenties
    Advertenties met tekeningen of foto’s in diverse banner-formaten.
  • Rich Media
    Dit zijn beeldadvertenties met bewegende beelden zoals een diavoorstelling of bewegende animaties.
  • Video advertenties
    Advertenties in videoformaat waarbij u meestal op basis van TrueView afrekent (wanneer iemand uw video afspeelt en bekijkt).

 

Formaat van banner geen invloed op CPC

Met AdWords Display kunt u beeldadvertenties maken in allerlei formaten. Google bepaalt wanneer men welk formaat banner laat zien. Uiteraard hangt dit ook af van de beschikbare ruimte die de uitgever van de website ter beschikking heeft gesteld.

Maar als er voldoende ruimte is en Google bepaalt op basis van uw kwaliteitsscore of men uw grote banner laat zien betaalt u hetzelfde bedrag als een klik op een kleine banner of tekstadvertentie.

naar Kennisbank ABC voor meer tips