Sitelinks bij AdWords

Het gebruik van sitelinks bij Google AdWords

Door Paul Haarman

AdWords biedt elke adverteerder in het zoeknetwerk de mogelijkheid om sitelinks op te geven. Kijk eerst wel dat u de juiste campagne instellingen gebruikt waarbij deze functionaliteit mogelijk is. Sitelinks kunnen de CTR van uw advertentie verhogen en maken uw advertentie groter en meer zichtbaar.

Wat zijn sitelinks bij AdWords?

Sitelinks zijn de links onder tekstadvertenties in het zoeknetwerk van Google die gebruikers direct naar bepaalde relevante pagina’s van uw website brengen. Als adverteerder kunt u diverse sitelinks opgeven, maar Google bepaalt of deze vertoond worden en hoeveel er vertoond worden. Normaliter worden er meestal niet meer dan 4 sitelinks onder een advertentie vertoond.

Wanneer worden sitelinks vertoond?

Op de eerste plaats worden sitelinks alleen vertoond bij AdWords advertenties binnen de Top 3 posities bovenaan de zoekresultaten. Sitelinks worden niet vertoond bij advertenties aan de zijkant van de zoekresultatenpagina’s.
Op de tweede plaats bepaalt Google of uw sitelinks sowieso vertoond worden, ook al staat uw advertentie in een Top 3 positie. Al heeft u nog zulke mooie sitelinks als Google daar anders over denkt dan worden ze niet getoond.

Niet alleen links, maar ook beschrijvingen

Bij het opgeven van sitelinks kunt u niet alleen een korte linktekst opgeven maar ook een beschrijving van de link in 2 regels van 35 karakters. Dat maakt uw advertentie nog prominenter en zal zeker de CTR ten goede komen. De realiteit is wel dat deze beschrijvingen niet vaak vertoond worden, toch zeker niet bij hoog-competitieve zoektermen.

Waarom sitelinks opgeven bij AdWords?

Omdat goede sitelinks een hogere CTR opleveren , uw advertentie relevanter maken, een positieve invloed hebben op de Kwaliteitsscore van uw advertentie en aldus een positieve invloed hebben op de advertentiepositie en de CPC (kosten per klik). Eigenlijk bestaan er geen redenen om ze niet op te geven.

 

Enkele tips voor goede AdWords sitelinks


Tip1 : Alleen relevante pagina's als sitelink opgeven

Duid de meest relevante pagina’s voor de zoekterm of het thema van uw zoektermen aan. De pagina’s waar u naar verwijst moeten echt betrekking hebben op de zoekterm en uw doelgroep. Pagina’s met prijzen van uw producten of diensten doen het altijd goed. Ook pagina’s met reviews en portfolio’s zijn meestal een goed idee.

Tip 2: Opvallende ankerteksten

Zorg voor pakkende en interessante ankerteksten van deze sitelinks. Wees creatief en prikkel uw doelgroep.

Tip 3: Less is more

Beter 2 perfecte sitelinks dan 4 middelmatige. Geef niet teveel sitelinks op, maar alleen die sitelinks die relevant en interessant voor uw doelgroep zijn.


Sitelinks op campagneniveau of op advertentiegroep-niveau?

Normaliter kunt u uw sitelinks direct opgeven bij het aanmaken van uw AdWords campagne. Dat betekent dat deze sitelinks voor alle hieronder vallende advertentiegroepen, advertenties en zoektermen gelden.

Dat is handig en snel, maar soms loont het de moeite om deze apart op advertentiegroep-niveau in te stellen.
Wanneer u voor bepaalde advertentiegroepen echt relevante specifieke sitelinks kunt maken is dat een beter idee dan de algemene sitelinks van de campagne hieraan te koppelen. In de praktijk kunt u op campagneniveau een aantal goede sitelinks opgeven.

Heeft u bepaalde advertentiegroepen waarbij u nog specifiekere sitelinks kunt opgeven dan stelt u deze op advertentiegroep in waarbij Google normaliter deze specifieke sitelinks laat zien.

naar Kennisbank ABC voor meer tips