Zoekwoordplanner AdWords

Tips voor het gebruik van de AdWords zoekwoordplanner

Door Paul Haarman

De zoekwoordplanner is misschien wel de belangrijkste tool die AdWords beschikbaar stelt aan adverteerders.

Het is de belangrijkste bron van zoekverkeer die beschikbaar is op het internet en is niet alleen voor AdWords adverteerders onontbeerlijk maar voor elke internet marketing specialist een must. Maar hoe gaat u er het beste mee om?

Zoekwoorden en zoekvolume

De zoekwoordplanner van AdWords geeft direct inzicht in belangrijke zoekwoorden en het corresponderende zoekvolume. Bovendien geeft de AdWords zoekwoordplanner direct suggesties op basis van het ingetikte zoekwoord.

U kunt dan ook samenhangen zien van zoekwoorden waarmee u ideeën opdoet voor advertentiegroepen en campagne-indelingen.

Zoekwoordplanner is meer dan een AdWords tool

Hoewel Google de zoekwoordplanner volledig heeft toegespitst voor de AdWords adverteerder is hij van veel meer waarde dan alleen als advertentie-instrument.

Voor zoekmachine optimalisatie geeft de zoekwoordplanner ook de juiste informatie voor indeling van pagina’s, URL structuren en tekstindelingen.

Welke gegevens kunt u allemaal uit de zoekwoordplanner halen?

Naast zoekwoorden en zoekvolumes geeft de AdWords zoekwoordplanner nog veel meer info. Hier een overzicht:

  • Zoekvolume per zoekwoord
  • Zoekvolume per opgegeven regio of land
  • Zoekvolume per zoekwoord per taalgebied
  • Historische trends in het zoekvolume
  • Zoekvolume per zoekwoord uitgesplitst naar apparaat (mobiel, tablet, desktop)
  • Advertentiegroep ideeën
  • Zoekwoord ideeën op basis van het ingetikte zoekwoord
  • Gemiddelde te verwachten CPC voor AdWords campagne
  • Advertentieplannen maken
  • Verkeer schatten op basis van biedingen
  • Direct toevoegen zoekwoorden aan advertentiegroepen
  • Zoekwoordfilters maken op basis van zoekvolume en concurrentie
  • Concurrentie inschatting voor elk zoekwoord
  • En nog veel meer (+ er worden telkens nieuwe tools aan toegevoegd)

 

Hoe gebruiken wij de AdWords zoekwoordplanner?

Ik kan wel zeggen dat die welhaast elke dag gebruikt wordt, zowel voor het opzetten en optimaliseren van Google AdWords campagnes als voor onze SEO diensten.

Hier een aantal praktische tips voor een goed gebruik van deze geweldige Google tool (zonder de indruk te wekken dat deze tips limitatief zijn):

Tip 1: Gebruik de zoekwoordplanner om samenhangen in zoektermen te vinden

Google geeft na het intikken van een bepaald zoekwoord direct eventuele hieraan verwante zoekwoorden op met daarachter het zoekvolume.

Belangrijk om te weten is dat dit samenhangen volgens Google zijn. Die samenhang hoeft u niet altijd te zien. Sterker nog, vaak komt Google met samenhangen die niet logisch zijn of zelfs wel erg vergezocht zijn.

Toch kunt u hier vaak goede ideeën uit halen voor zoekwoorden. Maar u moet zelf wel blijven nadenken en niet klakkeloos de suggesties van Google meenemen of toevoegen aan uw AdWords campagne.

Tip 2: Zoek zelf via andere tools ook naar zoekwoorden

De zoekwoordplanner van Google is echt super, maar niet perfect. Vele zoekwoorden met vooral kleine zoekvolumes geeft hij vaak niet weer, ook al zijn ze dus volledig relevant.

Dergelijke zoektermen traceren wij vaak via andere wegen zoals Google Instant, SERP links, websites van concurrenten en andere manieren. Nadat wij deze hebben gevonden toetsen we ze altijd nog in bij de AdWords zoekwoordplanner en dan herkent deze ze vaak wel met zoekvolumes (maar niet altijd omdat het zoekvolume te klein is om weer te geven).

Tip 3: Zoek op een iets groter geografisch gebied

Als u op een beperkt geografisch gebied wilt adverteren is het vaak beter om de zoekwoordplanner op een wat groter gebied in te stellen anders zou u wellicht zoekwoorden missen.

Wanneer u op het niveau van een beperkte regio zoekt is het zoekvolume vaak zo klein voor bepaalde zoekwoorden dat de zoekwoordplanner die niet weergeeft. Toch is het beter dat u die zoekwoorden wel opneemt in uw AdWords campagne, zeker omdat u misschien op Woordgroep wilt adverteren en het zoekvolume Exact wordt weergegeven.

Gelukkig geeft Google vaak wel kleine zoekwoorden weer op uw beperkte regio die op landelijk niveau bijvoorbeeld wel een significant zoekvolume opleveren. Vaak ziet u dan het zoekvolume 10 staan, maar de kleine zoekvolumes op landelijk niveau kunnen wel eens niet naar voren komen, vandaar de tip om uw gebied voor de zoekwoordplanner niet te klein in te stellen.

Tip 4: Vergeet niet dat er nog veel verkeer achter het zoekvolume zit

Dat klinkt wat vreemd, maar het is eenvoudig. Google geeft tegenwoordig alleen het Exacte zoekvolume op achter elk zoekwoord. Vroeger kon je dit ook op Breed of Woordgroep zetten, maar dat heeft Google eruit gehaald.

Bedenk dus dat dit exacte zoekvolume alleen betrekking heeft op exact dat ingetikte zoekwoord. Zoektermen met dat zoekwoord erin of synoniemen van dat zoekwoord leveren vaak enorm veel meer zoekvolume op. Het hangt vooral van uw zoekwoord af hoeveel verkeer hier op Woordgroep of Breed nog achter zit, maar dat kan makkelijk een factor 10 of 20 zijn.

Tip 5: Voorgesteld bod kan in de praktijk wel eens niet kloppen

Meestal ziet u achter elk zoekwoord een Voorgesteld Bod waarmee u inzicht heeft in de CPC die u moet verwachten wanneer u dit zoekwoord opneemt in 1 van uw advertentiegroepen. Vaak geeft dit een zeer goede indicatie maar soms zit het Voorgesteld Bod ver af van wat u werkelijk moet bieden.

Daar zijn vele factoren voor aan te wijzen, maar het belangrijkste is om deze CPC als een gemiddelde CPC te zien waarbij u er rekening moet houden dat u soms voor verrassingen komt te staan (zowel in negatieve als positieve zin wat CPC betreft).

Tip 6: Maak eens een planning vanuit de zoekwoordplanner

De AdWords zoekwoordplanner is naast een geweldige zoekwoorden-tool ook een planningstool (vandaar de naam zoekwoordPLANNER). Te vaak wordt dat over het hoofd gezien.

U kunt met de zoekwoordplanner direct zoekwoorden testen op basis van biedingen en advertentie-kliks. U kunt dus een inschatting maken hoeveel daadwerkelijke kliks uw advertentie gaat genereren wanneer u dit zoekwoord zou toevoegen en u kunt dat ook nog eens afzetten tegen verschillende biedingen.

Echt een aanrader, maar ook hier geldt dat dit een indicatie is en geen exacte wetenschap.

naar Kennisbank ABC voor meer tips