Wat is CTR

De verschillende CTR begrippen

Door Paul Haarman

CTR staat voor Click Through Rate, een van de belangrijkste begrippen op het gebied van internet marketing.

De CTR is het percentage van kliks op jouw advertentie, link of weergave in de zoekresultaten.

CTR in online adverteren

De CTR speelt vooral een grote rol in online adverteren.

Bij advertentieplatforms zoals Google AdWords en Bing Ads bepaalt de CTR in grote mate de positie van de advertentie in de zoekresultaten en de prijs per klik (CPC). Hoe hoger de CTR hoe hoger de advertentie en hoe lager de kosten per klik.

CTR in zoekresultaten

Ook de zoekresultaten die je verkrijgt na het intikken van een zoekopdracht in een zoekmachine zoals Google is CTR-gevoelig.

Wanneer zoekresultaat 2 relatief meer kliks krijgt dan zoekresultaat 1 zal deze op den duur zoekresultaat 2 op de eerste plaats in de zoekresultaten staan op dat zoekwoord.

CTR op de eigen website

Ook binnen de eigen website of webshop speelt CTR een rol.

Wanneer je links of Calls to Action plaatst op een website wil je dat hier ook op geklikt gaat worden. Datzelfde geldt voor de navigatie van een website.

Meer pageviews (bezochte pagina’s) en een lage Bounce Rate zijn gunstig voor de vindbaarheid in zoekmachines.

Daarom moeten de links in navigatie en interne links op de website uitnodigend zijn om op te klikken. Ze moeten een zo hoog mogelijke CTR hebben zou je dus kunnen zeggen.

Maar de interne CTR speelt vooral een rol bij conversie vraagstukken. Calls to Action naar contactpagina’s, aanmeldformulieren en winkelwagen-buttons moeten er allemaal op gericht zijn om de doorklikbaarheid te bevorderen.

Je kunt dus de bestaande CTR van de belangrijke links en Calls to Action in beeld brengen en die proberen te verhogen.

 

Hoe verhoog je de CTR?

Bij online adverteren zoals bij het gebruik van Google AdWords zijn er een aantal manieren om de CTR te verhogen.

Het gaat te ver om die hier allemaal te noemen en het hangt ook af van het geadverteerde product of service, maar in grote lijnen komt het erop neer om de advertentie goed aan te sluiten bij de zoekopdracht en dan nog eens op te vallen en te verleiden met je advertentie.

Daar zijn wat trucjes voor, maar soms is het ook een kwestie van proberen en testen. Gelukkig kun je dat goed in bijv. AdWords.

Wat het verhogen van de CTR in zoekresultaten betreft bepaalt de Title en Description van je webpagina in grote mate de CTR. Daar heb je gelukkig ook veel invloed op.

naar Kennisbank ABC voor meer tips