Wat is SERP

Het draait allemaal om de SERP's

Door Paul Haarman

SERP staat voor Search Engine Results Page. Klinkt nog moeilijk maar het is heel eenvoudig, het is de pagina die je krijgt wanneer je een zoekopdracht intikt via een zoekmachine.

Je kunt het dus ook de resultatenpagina van een zoekmachine noemen.

Hoe is een SERP opgebouwd?

De indeling van een SERP is afhankelijk van de zoekmachine. Niet alleen vertoont iedere echte zoekmachine verschillende zoekresultaten voor een zelfde zoekopdracht, maar de indeling en opbouw van de SERP is ook verschillend.

Bij Google nemen de advertenties vaak een opvallende plaats in, gevolgd door natuurlijke zoekresultaten, eventuele afbeeldingen en eventuele video’s.

De SERPs van Google veranderen constant

Google is natuurlijk de nr. 1 zoekmachine van de wereld, daar bestaat geen twijfel over. Zij zijn ook voortdurend bezig om de SERPs aan te passen op basis van nieuwe inzichten en strategieën.

Natuurlijk is het zoeken van de balans tussen betaalde advertenties zoals AdWords en Shopping en de natuurlijke zoekresultaten een van de grootste uitdagingen, maar er zijn ook andere zaken die de SERPS beïnvloeden.

Bij sommige zoekopdrachten komen video’s prominent naar voren, bij andere weer niet. Datzelfde geldt voor afbeeldingen en resultaten vanuit Google Maps.

Ook Google Places krijgt ruimte toebedeeld wanneer u op zoek bent naar een regionale aanbieder van een product of dienst. Maar ook hier geldt weer, soms wel, soms niet.

Sitelinks wel of niet in SERP?

Google kan sitelinks onder uw natuurlijke zoekresultaat plaatsen. Dat zijn de blauwe links met een kleine tekst-snippet.

Deze sitelinks verwijzen naar aparte pagina’s op uw website die zeer relevant zijn en goed bezocht worden.

Ook hier geldt weer dat deze sitelinks soms wel en som niet in de SERP verschijnen. U heeft er geen controle over en u kunt ze niet opgeven bij Google.

Wel kunt u er voor zorgen dat u meer kans heeft om deze sitelinks ook onder uw website vermelding in de SERP te krijgen, maar dat is een verhaal apart.

Overigens heeft u wel invloed op de sitelinks die u via uw AdWords campagne kunt opgeven.

Indeling van de SERP is een hoofdzaak voor zoekmachines

Als iets belangrijks is voor zoekmachines dan is het wel de indeling van de SERP.

Natuurlijk blijft voor u de hamvraag of uw website wel of niet voorkomt op de 1e pagina van een SERP voor een bepaald zoekwoord.

Voor zoekmachines als Google, Bing en Yahoo is de SERP hun verdienmodel. Wel of niet advertenties en hoeveel en waar? Wel of niet bepaalde nieuwe technieken of eigen belangen promoten? En ga zo maar door.

Sommige mensen zijn bang dat natuurlijke zoekresultaten helemaal gaan verdwijnen van de 1e SERP pagina na een zoekopdracht. Toch is dat niet waarschijnlijk, want daarmee wordt de geloofwaardigheid teveel ondermijnd.

Een ding is zeker, de SERP bepaalt de kracht van een zoekmachine en de komende jaren blijven de SERPs van gezicht veranderen.

SERPs en gewenning

Waarom is Google zo populair als zoekmachine? Een vaak onderbelichte reden is dat hun SERPs zeer gebruiksvriendelijk zijn en gericht zijn op u als gebruiker.

Nog belangrijker is echter dat u er inmiddels aan gewend geraakt bent. De SERP van Yahoo of Bing is ook prima, maar de look & feel is natuurlijk anders, niet slechter.

Omdat zoekmachines zo in het gebruikershart van het internet liggen voelen we ons als gewoontedieren al gauw thuis bij de zoekmachine die we al jaren kennen. De SERP voedt die gewenning het meeste.

naar Kennisbank ABC voor meer tips