Wat zijn SEO teksten?

SEO teksten, wat zijn dat eigenlijk?

Door Paul Haarman

SEO teksten zijn webteksten die geschreven zijn om relevant website verkeer te triggeren vanuit de organische zoekresultaten. Een goede SEO tekst is zowel relevant voor uw doelgroep, voor zoekmachines als voor u als organisatie. Zoals u ziet staat in deze definitie de relevantie centraal.

Ik gebruik bewust geen woorden als ranking of “hoger in zoekmachines” omdat dit niet de essentie is van een SEO tekst. Een SEO tekst moet organisch verkeer triggeren maar dat staat los van de positie van een bepaald keyword of zoekwoordcombinatie die men beoogt. Dat kan wel een resultaat zijn maar zoals ik hier later bespreek is dat geen verstandig doel op zich.

Verschil SEO teksten en “gewone” webteksten

In een website kunnen verschillende soorten pagina’s voorkomen. Die pagina’s hebben allemaal hun eigen functie, althans dat zouden ze moeten hebben. Elke pagina is idealiter gericht op een doel van het bedrijf of organisatie. Er zit ook een groot verschil tussen de webpagina’s van een website of webshop.

Een website is meer gericht op informeren en leads genereren, een webshop is meer een “kijken, klikken, kopen” omgeving waarbij het visuele aspect vaak de boventoon voert. Onder websites vallen weer diverse subvormen als blogs, nieuwssites, jobboards, online fora etc. In beide vormen, website en webshop, kunnen SEO teksten van toegevoegde waarde zijn.

De pagina’s in een website

In een website kunnen de volgende webpagina’s voorkomen:

  • Commerciële webpagina’s: Deze beschrijven de dienstverlening of propositie van het bedrijf op een duidelijke en beknopte wijze. SEO teksten spelen hier een ondergeschikte rol. Sterker nog, ik adviseer hier altijd om alles te focussen op een heldere directe communicatie. Voor de goede orde: Ik zeg dus niet dat SEO teksten minder zouden communiceren, die communiceren anders, ze geven meer diepgang en dat is hier niet gewenst.
  • Functionele pagina’s: Dit betreffen pagina’s als de Contactpagina en Homepage, maar ook pagina’s waarop algemene info over voorwaarden en Privacy statement te lezen zijn.
  • Bedrijf Informatie pagina’s: Dit zijn pagina’s als Over Ons en Ons Team, ze geven achtergrondinfo over het bedrijf of de organisatie
  • Product- en Markt Informatie pagina’s: Dit zijn webpagina’s die extra informatie geven over de producten, productcategorieën, marktinformatie. Idealiter zijn dit allemaal SEO teksten die in een webpagina zijn geplaatst.

De pagina’s in een webshop

Bij een webshop kunnen alle bovengenoemde website pagina’s voorkomen plus een aantal specifieke webshop pagina’s zoals:

  • Categoriepagina’s: Dit zijn webpagina’s waarop een productcategorie overzicht wordt gegeven. In een webshop voor schoenen zou dit Herenschoenen kunnen zijn. Idealiter bevatten Categoriepagina’s toegevoegde SEO teksten waarbij extra tekstuele informatie wordt gegeven. SEO is belangrijk bij Categoriepagina’s omdat deze pagina’s veel bezocht worden (vanwege de interne navigatiestructuur) en ze zijn vaak relevant voor bepaalde single-keywords en enkele hoog volume zoekwoord combinaties.
  • Productgroep pagina’s: Dit zijn pagina’s waarop een overzicht van een specifieke productgroep wordt gegeven. In ons voorbeeld zou dat een pagina Veterschoenen kunnen zijn. Ook hier bieden SEO teksten meerwaarde voor zowel zoekmachines als bezoekers. Een korte omschrijving van de soorten veterschoenen voegt hier waarde toe aan zowel zoekmachine als bezoeker. Ik kom vaak webshops tegen die alleen visueel zijn ingestoken, vergeet niet dat sommige mensen (zeker niet allemaal) graag wat tekstuele info verlangen.
  • Productpagina’s: Op een Productpagina wordt een specifiek product beschreven. Denk aan specificaties, kleuren, uitvoeringen en praktische gebruikstips. In ons voorbeeld zou dat een pagina over de Van Lier Cognac veterboot Egeus schoen kunnen zijn. Ook op de Productpagina mogen SEO teksten eigenlijk niet ontbreken. Probeer in te haken op het zoekverkeer van het specifieke merk en zorg voor extra diepgang rondom deze schoen. Denk aan tips voor onderhoud en geef vooral alle mogelijke productspecificaties. Dat laatste is ook SEO, mensen zoeken vaak op de combinatie van Product + Specificatie. Het allerbelangrijkste is om die teksten, ook de specificaties (!) op een originele en authentieke wijze te beschrijven. Geen copy-paste dus! Veel werk om dat voor elk product te doen? Zeker weten, maar wanneer je een product toevoegt kost het slechts wat extra moeite om enkele belangrijke specificaties goed te omschrijven. Dat is het moment, later komt het er vaak niet meer van.

SEO website check gratis

Dus specifieke SEO pagina’s bestaan niet?

Ja en nee. In mijn definitie niet maar ik kom ze nog wel eens tegen, webpagina’s die alleen maar gericht zijn op zoekmachines en niet op de doelgroep. Dat is zonde, bovendien werkt het niet. Dat is immers een onderschatting van zoekmachines. Een zoekmachine geeft de in haar ogen meest relevante webpagina’s weer in de zoekresultaten. Zij maken zelf het onderscheid tussen goede en slechte content, zoekmachines willen immers gewaardeerd worden door de gebruiker anders zou men de zoekmachine de rug toe keren. Waarom dan een SEO tekst schrijven die geen waarde toevoegt aan de gebruiker? De Google’s van deze wereld zien dat ook hoor!

In mijn definitie moet een SEO tekst vooral waarde toevoegen aan de gebruiker, maar wel op zo’n wijze dat zoekmachines de inhoud ervan makkelijker kunnen relateren aan zoekwoorden of zoekwoordthema’s. De doelgroep komt eerst dus, logisch, want die zetten zoekmachines ook op de eerste plaats. Daarna komt de zoekmachine, dat is nu eenmaal een computer die houdt van logica (0-en en 1-en). Bedien die uiterst slimme computer met structuur (denk aan URL structuur en tekstindeling), duiding (keywords mogen zeker genoemd worden) en focus (diep je onderwerp goed uit).

Tips over het schrijven van SEO teksten

Tip 1: Gebruik uw linker- en rechter hersenhelft

Zoals gezegd moet een SEO tekst zowel relevant zijn voor de doelgroep als voor zoekmachines. Het verschil tussen beiden is dat de ene bestaat uit mensen en de andere uit computers. Wat is het verschil tussen beiden? De mens denkt en voelt en de computer denkt alleen. Eigenlijk denkt een zoekmachine- crawler niet maar het zit er dicht tegenaan, ze zijn zelflerend en kunnen een goed geschreven tekst van een slecht geschreven tekst onderscheiden. Wat ze niet kunnen is een emotie voelen.

Een goede SEO tekst moet wel een gevoel over kunnen brengen, het gaat immers niet om die zoekmachine, dat is het middel, uiteindelijk wilt u contact leggen met mensen. Gebruik dus uw rechterhelft van uw hersenen om dat gevoel in uw teksten te leggen en gebruik de linkerhelft om dat gevoel te bedden in logica en structuur. Het is een balanceer-act, een goede SEO tekst. Maar als je er goed over nadenkt geldt dat voor alles in het leven. Gevoel en verstand, we hebben het beiden nodig. Denk eraan als u een tekst schrijft. Heeft u genoeg gevoel in uw teksten over weten te brengen? Maar vooral ook: Slaat u niet door? Zweven mag, maar niet te lang!

Tip 2: Lange of korte SEO teksten?

Een vaak terugkerende vraag. Het antwoord is niet eenduidig maar de wijzer slaat wel door naar langere teksten (tja, dat valt tegen niet waar). Wanneer voldoet een kortere SEO tekst? Wanneer u een definitie geeft of een zeer specifieke uitleg die 100% gefocust is op dat ene aspect. In zijn algemeenheid redt u het echter niet met korte teksten, toch niet als u zoekmachines wilt behagen. Zoekmachines houden van diepgang, maar wel toegespitst op het centrale zoekthema. U moet het thema dus uitdiepen zonder uit te weiden naar minder relevante zaken. Dat is niet altijd even makkelijk, maar dat geldt dan ook voor uw concurrent. Die laatste vergeten we wel eens maar eigenlijk draait het daarom.

U moet met uw SEO tekst relevanter zijn dan uw concurrent. U moet dus een betere tekst hebben, een rijker gevulde pagina met afbeeldingen die goed getagged zijn en alles ook nog technisch op orde hebben (laadsnelheden, goede URL structuur). Het kost allemaal tijd en energie, maar vergeet niet dat het extra werk wat u in uw teksten stopt zich vaak dubbel en dwars terugbetaalt voor vele jaren. Aan de slag dus!

Tip 3: SEO teksten en keywords, hoe zit dat?

Ook zo’n goeie vraag. Moet u dat keyword waar u zich vooral op richt nu wel of niet vaak herhalen in uw tekst? Op de eerste plaats: Richt u niet teveel op 1 keyword, denk in zoekwoordthema’s. Het is beter om u op zoekwoord combinaties en Long Tail zoekopdrachten rondom dat thema te richten dan op 1 enkel keyword. Op de tweede plaats: Ja, u moet het centrale zoekwoord wel eens herhalen maar net als bij het schenken van een wijntje moet u leren te doseren. Teveel maakt meer kapot dan u lief is, te weinig en het feest komt niet op gang.

Schrijf natuurlijk en focus uzelf op het zoekthema dan kunt u er bijna niet omheen om dat centrale keyword te herhalen. Daarnaast mag u er slim mee omspringen, een keyword plaatsen in een H2 titel zet wel zoden aan de dijk, maar ook hier kan een te gulle dosering de pret bederven.

Tip 4: Zet ranking uit uw hoofd

SEO is geen wedstrijd. Het gaat er niet om de hoogst mogelijke ranking op een bepaald keyword te hebben al ziet dat nog zo leuk eruit. Vergeet niet dat welhaast ieder zoekresultaat voor hetzelfde zoekwoord per persoon verschilt. Natuurlijk kunt u op een bepaald keyword gemiddeld hoger ranken dan uw concurrent maar eigenlijk is dat niet waar het omdraait. Wat belangrijk is, is dat u zoveel mogelijk relevant organisch verkeer triggert. Dat zit hem vaak meer in zoekwoord combinaties en Long Tails dan in enkelvoudige keywords. Kijk naar uw Analytics gegevens en volg daar de evolutie van uw organisch verkeer, kijk niet naar individuele zoekresultaten, dat zegt niet zoveel.

Tip 5: Zorg voor een lange houdbaarheid van uw SEO teksten

Laatste tip maar misschien wel de belangrijkste. Voor mijzelf is dat een van de belangrijkste doelen die ik ook bij mijn klanten uitdraag. Het schrijven van SEO teksten (of beter informatieve teksten) is een werkje wat veel tijd en energie kost (en eigenlijk dus ook geld). Wat is mijn doel? Dat die energie en tijd zo goed en zo lang mogelijk rendeert. Het draait net als bij online adverteren om een zo hoog mogelijke ROI te halen. Een rendement wat zich uit in het trekken van bezoekers voor nu en vele jaren die ook nog eens een mooie conversie opleveren. Hoe doet u dat? Op de eerste plaats door nu extra aandacht aan uw teksten te geven. Dat ene uurtje extra kan het verschil maken tussen een gemiddelde en uitmuntende tekst en dat verschil zien zoekmachines ook en ze belonen u ervoor.

Op de tweede plaats: Zorg dat uw SEO tekst wordt opgenomen in vaste en goed bereikbare webpagina’s. Pas ervoor op dat kwalitatief hoogwaardige content die ook over 10 jaar nog relevant is niet verdwijnt in de grotten van uw website (zoals in een blogstructuur). Op de derde plaats: Wanneer u over een tijdje aan een nieuwe website toe bent moet u goed nadenken welke content u wilt behouden, dat zijn ALLE pagina’s die nu organisch verkeer triggeren. Als u het aan de gemiddelde webdesigner overlaat kan u tot uw schrik wel eens constateren dat deze al die “content-rommel” voorgoed heeft verwijderd. Lekker strak design, lean and mean, kort en bondig, dat zijn ongeveer de termen die u NIET van uw nieuwe webdesigner wilt horen!

naar Kennisbank ABC voor meer tips