Meta Description voor zoekmachines

De invloed van de Meta Description op uw SEO strategie

Door Paul Haarman

De meta description voor zoekmachines beschrijft in het kort waar uw webpagina over gaat.

U kunt deze description of beschrijving zelf opgeven of u laat het geheel over aan de zoekmachines. Wat is het beste?

Hier geef ik enkele tips over dit ietwat ondergeschoven kindje van zoekmachine optimalisatie.

O ja, deze meta description wordt ook wel gewoon description of beschrijving genoemd, het is maar dat u het weet. Ander woord, zelfde betekenis, zijn we gek op in ons vakgebied.

 

De meta description in de zoekresultaten

De description voor zoekmachines wordt weergegeven juist onder de zogenaamde Titel voor zoekmachines en de URL van de website. Idealiter geeft deze beschrijving in het kort weer waar de webpagina over gaat.

Elke webpagina krijgt zijn eigen meta description, dus nooit 1 description voor al uw webpagina’s opgeven.

Hieronder een voorbeeld van een zoekresultaat waarbij de blauwe regel de aanklikbare Titel is, de groene regel de niet aanklikbare URL en de zwarte tekst de niet aanklikbare meta description voor zoekmachines is.

Online Dames en Herenschoenen
https://www.uwdomein.nl/
Schoenen online - Damesschoenen en herenschoenen, tassen en accessoires online bestellen op uwdomein.nl ✓Gratis retourneren ✓Snelle levering.

 

Meta Description en SEO

Is de beschrijving van uw webpagina belangrijk voor SEO? Ja en nee.

Op zich voegt de beschrijvingstekst geen extra SEO kracht aan uw webpagina toe. Dit in tegenstelling tot de belangrijke Titel voor zoekmachines die wel erg zoek-gevoelig is.

Een meta description volgestopt met keywords doet dus weinig of niets voor een betere vindbaarheid van uw webpagina. Maar toch is hij belangrijk, niet vanwege de toegevoegde woorden , maar wel vanwege de invloed van de description op de CTR.

 

Een goede meta description verhoogt de CTR

Hoe meer er op uw zoekresultaat wordt geklikt ten opzichte van de zoekresultaten rondom die van u, hoe hoger uw zoekresultaat in de SERP’s (zoekresultatenpagina’s) wordt weergegeven. Hoe hoger de CTR, hoe relevanter uw zoekresultaat is voor die specifieke zoekterm is de gedachte bij zoekmachines.

Met uw opgegeven meta description moet u er dus vooral voor zorgen dat u mensen overhaalt om naar uw webpagina te gaan.

Maar dat betekent niet dat u alles maar kunt zeggen. De meta description moet wel inhaken op de inhoud van de webpagina, anders wordt hij niet weergegeven of doet u uzelf tekort.

 

155 karakters die iets over uw webpagina zeggen

Er is enige discussie over, maar ga er maar van uit dat u 155 karakters tot uw beschikking heeft om uw beschrijving of description op te geven. Geeft u meer karakters op dan wordt hij niet goed weergegeven. Veiligheidshalve blijf ik daar altijd met enige marge binnen.

De zoekmachine bepaalt of uw opgegeven meta description wordt weergegeven
U kunt dan wel een fraaie meta description voor uw webpagina hebben opgegeven, het is en blijft de zoekmachine die bepaalt of hij deze weergeeft of niet.

Voor een bepaalde zoekterm kan uw webpagina wel relevant zijn, maar uw meta description niet. Dan pakt Google of een andere zoekmachine vaak een letterlijke tekst-snippet uit uw webtekst en plaatst die als beschrijving bij uw zoekresultaat.

 

Hieronder een voorbeeld van een description die Google zelf heeft gemaakt:

Het zoekwoord was “zwarte schoenen met veters” en dat wordt mooi vetgedrukt weergegeven in de description.

Hippe sneakers en mooie veterschoenen 
www.uwdomein.nl/sneakers-veterschoenen.html
Mooie veterschoenen en hippe sneakers zijn lekker comfortabel en warm en je kunt ... Zo kun je via ons zakelijke zwarte schoenen met veters bestellen, maar je ...

 

Wel of geen meta description opgeven?

Een goede vraag. Er zijn collega’s die zeggen dat het niet veel uitmaakt, maar ik ben een voorstander van het opgeven van zelfgemaakte meta descriptions.

Waarom? Omdat u daarmee zelf aangeeft waar uw webpagina over gaat en omdat u dan grip heeft op de samenstelling van de zinsnede.

Bovendien weerhoudt het zoekmachines niet ervan om zelf descriptions te maken wanneer hun dat uitkomt.

 

Enkele tips over het maken van uw meta description:

 

Tip 1: Focus op niet meer dan 2 belangrijke zoekwoorden

Een meta description met zoekwoorden erin is aan de ene kant belangrijk omdat dit zoekwoord dan vetgedrukt wordt weergegeven. Aan de andere kant beïnvloedt het niet de weergave van dat zoekresultaat.

Denk dus CTR-gericht. Wanneer het kern-zoekwoord wordt opgenomen in de meta description is dat prima, maar teveel zoekwoorden maken uw description spammy. Dat verlaagt de CTR en vermindert de kans dat zoekmachines deze weergeven.

 

Tip 2: Haak in op de vragen van uw doelgroep

Geeft uw webpagina informatie over een bepaald thema, probeer dan een sub-thema te achterhalen waar mensen naar op zoek zijn. Stel die vraag in de description of beantwoord die gedeeltelijk.

De meta description van deze pagina is bijvoorbeeld de volgende:
“Uitleg en tips over de beschrijving of meta description voor zoekmachines. Wel of niet een description opgeven?”

 

Tip 3: Maak leesbare zinnen

U pakt het beste de aandacht van uw doelgroep met een leesbare natuurlijke zin. Korte opsommingen komen vaak onnatuurlijk over. Maar maak er niet 1 lange saaie zin van.

Tip 4: Het is niet alleen de CTR die telt, ook de beleving op uw website
Een klik naar uw webpagina is niet het enige wat telt. Eenmaal op uw webpagina aangekomen moet de bezoeker ook een bepaalde Time on Site doorbrengen en hopelijk nog wat andere pagina’s bezoeken.

Deze “stickiness” op uw website is weer van belang voor de relevantie van uw webpagina voor zoekmachines. Ga dus niet voor een al te mooie of populaire meta description.

Zorg dat mensen niet het gevoel krijgen dat u meer beloofd dan u waarmaakt op de bestemmingspagina van uw zoekresultaat. Zoekmachines meten die “stickiness” en nemen dat mee in toekomstige zoekresultaten op hun SERP’s.

 

Tip 5: Gebruik getallen waar het kan en logisch is

Vooral voor webshops kan dit een goede insteek zijn. Nu is het lastig om altijd veranderende prijzen als meta description op te geven.

Maar het vermelden van kortingspercentages voor uw aanbiedingspagina’s kan wel een constante zijn die het vermelden waard is. Getallen vallen op en verhogen de CTR.

 

Tip 6: Gebruik Rich Snippets waar het kan

Rich Snippets geven extra informatie over een webpagina. Het kan gaan over reviews, contactgegevens, persoonlijke info als een foto, producteigenschappen etc. Google biedt daar een brede waaier aan mogelijkheden in, maar ze worden zeker niet altijd weergegeven.

Deze pagina maakt ook gebruik van rich snippets door de koppeling van Google Auteurschap en mijn Google+ pagina. Goede Rich Snippets verhogen de CTR, ze vallen op, bieden extra informatie en zijn prima voor uw SEO strategie.

naar Kennisbank ABC voor meer tips