Long Tail zoekopdrachten

SEO tips om in te haken op Long Tails

Door Paul Haarman

Zoekopdrachten zijn er in alle soorten en maten. Sommige zoekopdrachten bestaan uit een enkel woord,  andere bestaan uit een korte combinatie van relevante zoektermen en een groot deel van de zoekopdrachten die worden ingetikt in zoekmachines bestaan uit zogenaamde Long Tails. Hier gaan we dieper in op deze Long Tail zoekopdrachten, niet omdat ze wetenschappelijk interessant zijn (wat ze inderdaad zijn), maar omdat ze zo ongelooflijk belangrijk zijn voor uw online succes. Natuurlijk geef ik ook enkele SEO tips om deze Long Tails te triggeren.

Wat zijn Long Tail zoekopdrachten?

Dat zijn zoekopdrachten die vaak lang zijn of een vreemde combinatie bevatten. Een enkelvoudig zoekwoord is bijv. “schoenen”, een zoekwoordcombinatie bestaat uit een korte combinatie van relevante zoektermen zoals “zwarte schoenen” en een Long Tail bestaat uit een zeer specifieke lange zoekopdracht zoals “schoenen met veters voor trouwfeest”. Maar niet altijd is een Long Tail lang, ook kan hij bestaan uit een vreemde korte combinatie met geen of extreem laag zoekvolume zoals “schoenen jadegroen”.

De Long Tail in cijfers

Vandaag de dag kan ongeveer 50% van de wereldwijde zoekopdrachten via Google als Long Tail zoekopdracht worden aangemerkt. De definitie die men hanteert voor een Long Tail is dat een specifieke zoekterm minder dan 10 x per maand wordt in getikt. Dit laatste getal heeft vooral betrekking op de Engelse taal die natuurlijk veel meer gebruikt wordt. In de Nederlandse taal mag je dan zeker op minder dan 1 tot 2 keer per maand rekening houden.

Ongeveer 18% van alle zoekopdrachten bestaat uit extreme Long Tail zoekopdrachten wat inhoudt dat een dergelijke zoekopdracht nog nooit is gebruikt in de zoekmachine van Google. Dat is iets om even bij stil te staan: 18% van alle zoekopdrachten die vandaag worden ingetikt in Google zijn nog nooit eerder ingetikt. Bedenk daarbij dat Google sinds de oprichting van het bedrijf een database heeft waar alle zoekopdrachten die ooit wereldwijd zijn ingetikt worden bewaard! Bedenk daar ook nog even bij dat morgen alweer 18% van de zoekopdrachten volslagen nieuw is. O ja, nu we toch aan het denken zijn, bedenk dan ook voor welke uitdagingen Google elke dag gesteld wordt om voor al die onbekende zoekopdrachten binnen 1 seconde met RELEVANTE zoekresultaten te komen. Petje af Google!

De SEO kansen van Long Tail zoekopdrachten

Long Tails zijn interessant voor ons internet marketeers. Waarom? Omdat ze vaak zeer gericht zijn. Iemand tikt een Long Tail in met een reden. Hij of zij plaatst een zoekopdracht naar een specifiek zoekresultaat. Wanneer die zoekopdracht juist inhaakt op wat u te bieden heeft hangt een conversie al gauw in de lucht. Bovendien is het relatief makkelijker om verkeer te triggeren vanuit de Long Tails dan vanuit de single-keywords. In de zoektocht naar de perfect match tussen zoekopdracht en zoekresultaat hebben zoekmachines bij Long Tails een veel kleinere vijver om uit te vissen, soms is er maar 1 zoekresultaat wat echt precies inhaakt op een Long Tail.

Hoe triggeren we Long Tail zoekopdrachten?

Ikzelf ben een echte fan van zoekcombinaties en Long Tails. Sterker nog, om goed te scoren op een single-keyword zet ik welhaast altijd een combinatie of Long Tail strategie in. Geen directe aanval, maar een omsingeling dus. Meestal zijn de combinaties of de Long Tails echter mijn uiteindelijke doel en niet de single-keywords. Vraag is hoe u dat moet doen. Daarvoor zijn vele tactieken beschikbaar en ze zijn afhankelijk van branche en doelgroep. Ik kan hier echter wel een aantal algemene tips geven.

 

SEO tips voor Long Tail triggering

Hier een aantal praktische tips om Long Tail zoekopdrachten te triggeren. Het is geen limitatieve lijst, ik kan nog wel enkele uren praten over het triggeren van Long Tails.

Tip 1: Zorg voor voldoende tekst per pagina

Als Google al niet weet welke Long Tails ingetikt kunnen worden, weten u en ik het zeker niet. Vanuit statistisch oogpunt geeft een langere tekst echter veel meer kans op het triggeren van een Long Tail dan een korte tekst. Dat wil niet zeggen dat u alleen maar lange (wellicht wat minder uitnodigende) webpagina’s binnen uw website moet hebben. Maar zorg wel voor voldoende uitdiepende teksten. Geen saaie herhalingen natuurlijk, maar echt met passie geschreven natuurlijk lopende zinnen die waarde toevoegen (tsja, ook zoekmachine marketing kost bloed, zweet en tranen).

Tip 2: Richt u op hoofdthema en subthema’s

Wat bedoel ik daarmee? De meeste gerichte Long Tails bestaan uit een combinatie van een hoofdthema en 1 of meer subthema’s. Daartussen zweven vaak nietszeggende woorden en zinsdelen. Long Tails zijn vaak zoekwoordcombinaties met meer bij-woorden dan een zuivere combinatie of ze bestaan uit een 3- of 4-combinatie. U triggert die het beste door uw teksten te focussen rond het hoofdthema met beschrijvingen van relevante subthema’s, en dat allemaal op 1 webpagina (nooit vergeten, zoekmachines zoeken niet naar websites maar naar webpagina’s).

Tip 3: Geef antwoorden op vragen

Bedenk welke vragen uw doelgroep zou kunnen hebben over uw producten of diensten. Dat is vaak een goed uitgangspunt om in te haken op verschillende Long Tails rondom dat vraagstuk. Stel dat u hypotheken of verzekeringen verkoopt, maak dan een lijstje met de meest waarschijnlijke vragen waar uw klanten mee zitten. Haak daar op in en belicht die vragen vanuit diverse perspectieven, dat geeft de meeste kans dat u Long Tails triggert. Bovenal doet u uw doelgroep er een groot plezier mee, en daar draait het vooral om. Natuurlijk kunt u met dergelijke artikelen ook uw kennis rondom uw vakgebied etaleren. Een echte win-win situatie dus. Het triggeren van de Long Tails past prima in uw Inbound Marketing Strategie!

Tip 4: Altijd eigen originele content toevoegen. Never duplicate!

In het voorbeeld bij Tip 2 heb ik bewust hypotheken en verzekeringen genoemd. Deze branche zondigt nogal eens door het verstrekken van lawines aan duplicate content. De meeste verzekeringskantoren (en dat geldt ook voor andere beroepsgroepen als accountants, makelaars, notarissen, advocaten en ga zo maar door) zijn aangesloten bij overkoepelende organisaties die gratis nieuws over de beroepsgroep ter beschikking stellen. Meestal zijn dat perfecte artikelen die ideaal zijn voor het triggeren van Long Tail zoekopdrachten.

Maar helaas, vaak zie ik dat deze content wordt weergegeven op vele websites van aangesloten leden. Lekker makkelijk en informatief voor de website bezoekers. Ja, dat wel, maar het voegt geen extra waarde toe. Bovendien krijgen zoekmachines rode bultjes van duplicate content. Zorg ALTIJD voor eigen originele content. Dat kost inderdaad veel meer tijd en energie, maar het levert o zo veel op. Stop duplicating, start producing!

Tip 5: Haak in op de passie van uw doelgroep

Wanneer u producten of diensten verkoopt die met veel passie zijn omgeven mag u zich gelukkig prijzen. Gegarandeerd dat uw doelgroep dan actief op zoek is naar alles wat met dat product, merk(!) of dienst te maken heeft. Hoe meer uw doelgroep wilt weten, hoe meer Long Tails daaruit voortvloeien. Bovendien kunt u daar relatief makkelijk op inhaken. Start wederom met een lijst van thema’s die uw doelgroep interessant vindt. Als u net zoveel passie voor uw product of dienst heeft weet u vast wel welke thema’s dat zijn.

Denk bijv. eens aan een historie over dat mooie merk wat u verkoopt. Ik heb dat zelf wel eens gedaan voor auto- en motormerken. Die artikelen waren diepgaand en historisch fotomateriaal voegde daar nog een extra dimensie aan toe. Ze werden enorm goed gelezen en triggerden veel bezoekers. Grappig detail: dat bedrijf heb ik later verkocht en de nieuwe eigenaar vond die artikelen te lang en niet relevant en heeft ze in de eerste week allemaal verwijderd. Ze waren niet verkoop-gericht genoeg. Tsja, meningsverschillen mogen er natuurlijk altijd zijn.

Tip 6: Specificeer uw producten en diensten

Zoals we al eerder hebben besproken bestaan Long Tails niet alleen uit lange zoekopdrachten. Ook zeer specifieke en weinig gezochte combinaties vallen onder de Long Tails. Hoe specifieker u uw producten of diensten beschrijft, hoe meer kans u heeft om die zeer gerichte Long Tail zoekopdrachten te triggeren. Beschrijf uw smaken en kleuren dus in meer dan “50 shades of grey”.

naar Kennisbank ABC voor meer tips