Advertentie extensies bij AdWords

Uitleg en tips over de mogelijkheden van AdWords advertentie extensies

Met advertentie extensies kunt u extra informatie over uw bedrijf toevoegen aan uw AdWords advertentie. Hiermee wordt uw advertentie groter, opvallender en meer toegespitst op uw doelgroep, mits u ze op de juiste wijze toepast.

 

Wat zijn de voordelen van advertentie extensies?

Mits goed toegepast verhoogt u de CTR van uw advertentie ermee en daarmee werkt u aan een betere kwaliteitsscore.

Een gevolg daarvan is dat u een hogere advertentiepositie kunt bereiken tegen relatief lagere kosten per klik. Bovendien valt uw advertentie meer op bij uw doelgroep door de grotere ruimte die deze advertentie inneemt en maakt u de advertentie relevanter voor uw doelgroep en daarmee wordt hij meer aangeklikt en is de cirkel weer rond.

Google AdWords is echt een win-win-win systeem en welhaast nergens is dat duidelijker dan bij advertentie extensies.

 

Welke soorten advertentie extensies kent AdWords?

AdWords heeft in de loop der tijd steeds meer extensiemogelijkheden toegevoegd aan haar programma. Momenteel kennen we de volgende advertentie extensies:

  1. Sitelinks
    Sitelinks zijn links onderaan uw advertentie die verwijzen naar relevante andere pagina’s binnen uw website. U kunt er veel opgeven, maar Google plaatst er meestal maar 2 tot 4 en dan nog alleen wanneer uw advertentie een Top 3 advertentiepositie inneemt, en alleen wanneer Google daar zin in heeft. Sitelinks zijn echt een geweldige aanvulling voor de adverteerder en de gebruiker, zeker doen dus.
  2. Callout extensies
    Callout extensies of Highlight extensies zijn specifieke tekstregels in uw advertentie die uw USP's benadrukken. Denk aan onderscheidende zaken als Gratis Bezorging, Geen Retourkosten of extra services als Garantie aan Huis. Callout extensies zijn niet aanklikbaar en wederom geldt dat Google bepaalt wanneer ze getoond worden. Pas dus op met belangrijke USP's die u misschien beter in uw tekstadvertentie kunt verwerken.
  3. Locatie extensies
    Locatie extensies geven uw adres weer bij uw advertentie. Ideaal wanneer u een fysieke locatie als een winkel of kantooradres heeft en perfect voor regionale adverteerders. Overigens geeft Google ze alleen weer wanneer Google ze passend vindt. Zoekt iemand lokaal dan geeft Google meestal deze locatie extensies weer.
  4. Oproep extensies
    Een telefoonnummer toevoegen aan uw advertentie, dat kan met een oproepextensie. U kunt uw eigen telefoonnummer toevoegen of met een telefoonnummer van Google AdWords werken zodat u ook tracking via de telefoon kunt instellen.
  5. Prijsextensies
    Een mooie extensie wanneer u prijzen op uw website voert. Zeker een aanrader voor websites in de B2B markten waarbij u uw diensten in bepaalde prijscategorieën kunt onderverdelen. De prijsextensie wordt direct onder de advertentie geplaatst. Prijs blijft het belangrijkste antwoord op de vraag van een potentiële klant.
  6. Review extensies of recensie extensies
    Wanneer u een webshop heeft met relatief veel klanten is deze advertentie extensie een prima manier om extra aandacht en kwalitatieve kliks te verkrijgen. Belangrijk is wel dat u hiermee een samenwerking met een door Google geautoriseerde review organisatie aangaat. Pas daarna worden de bekende sterren-reviews aan uw advertentie toegevoegd.
  7. App extensies
    Met een App extensie voegt u een link toe naar uw mobiele app aan uw tekstadvertentie. Wanneer gebruikers klikken op de app-link komen ze terecht in de Google of Apple app store, direct op de beschrijvingspagina van uw app.

 

AdWords advertentie extensies kosten niets extra

Dat is het mooie van deze extensies. Ze maken uw advertentie opvallender en relevanter maar kosten u niets meer dan een gewone klik op uw advertentie.

De CPC van een klik op een advertentie extensie is dan ook gelijk aan de CPC op uw gewone advertentie. Zoals we al eerder vermelden zijn extensies echt een win-win-win optie binnen het AdWords advertentieplatform.

U wint erbij door een hogere CTR, betere advertentiepositie en relatief lagere CPC, de gebruiker wint erbij door een gevarieerder en duidelijker advertentie-overzicht en Google wint er ook bij doordat er meer geklikt wordt op advertenties. Mooi toch!

Zowel in Search als Display advertenties

De meeste advertentie extensies werken zowel in het zoeknetwerk als in het display netwerk even goed. Maar dat betekent niet dat u ze overal maar moet toepassen.

 

Enkele tips over AdWords advertentie extensies

Hier nog enkele tips die u kunnen helpen bij het wel of niet instellen van AdWords extensies:

Tip 1: Stel ze in op campagne niveau, maar ook op advertentiegroep niveau

Sommige advertentie extensies kunt u zowel op advertentiegroep niveau als op campagne niveau instellen. Het beste is ze altijd op campagne niveau in te stellen en wanneer ze (bijv. bij Sitelinks) extra toegevoegde waarde kunnen bieden doordat u dan nog specifieker kunt zijn deze ook op advertentiegroep niveau in te stellen.

 

Tip 2: Ook als u landelijk adverteert loont het om locatiegegevens in te stellen

Google bepaalt immers zelf of uw locatie extensie relevant is. Wanneer iemand zoekt in Groningen en uw bedrijf is in Breda gevestigd dan worden deze niet weergegeven en wordt uw CTR niet nadelig beïnvloed.

 

Tip 3: Een oproep extensie is niet altijd geschikt

Het lijkt zo mooi, uw telefoonnummer gratis vermelden bij uw advertentie (en dat is het ook wel). Maar wanneer u andere Calls to Action biedt zoals nieuwsbriefaanmeldingen of aanvraagformulieren dan heeft dat weinig zin.

Ook kunnen ze uw advertentiepositie wel eens nadelig beïnvloeden omdat de CTR in principe lager is en daardoor uw CPC hoger.

naar Kennisbank ABC voor meer tips