Callout extensies AdWords

Uitleg en tips callout extensies AdWords

Door Paul Haarman

Vroeger bestond een AdWords advertentie uit 3 regels tekst, een titel en 2 beschrijvingsregels. In de loop der tijd zijn er echter vele extra mogelijkheden bijgekomen om de standaard Google AdWords advertentie aan te passen aan de noden van de immer creatieve marketingjongens en -meisjes. Bovendien bleek dat een echte win-win-win oplossing voor zowel de adverteerder, de gebruiker alsook Google. Met de callout extensie is daar wederom een extra vervolg aangegeven. Tijd om daar eens wat meer aandacht aan te geven. O ja, even nog wat verwarring zaaien: In Nederland worden callout extensies vaak highlight extensies genoemd, maar niet altijd (anders was het allemaal veel te eenvoudig).

Wat zijn highlight of callout extensies?

Callout extensies, of highlight extensies dus, zijn extra tekstregels die u als adverteerder kunt opgeven. Ze zijn bedoeld om de gebruiker (uw doelgroep) extra informatie te geven over het bedrijf, het product of de dienst waar u voor adverteert. Een callout extensie bestaat uit een highlight tekst die een bepaalde belangrijke of unieke eigenschap van uw product, dienst of bedrijfsvoering in het zonnetje zet.

Stel u verkoopt pizza’s (marketeers gebruiken altijd graag voorbeelden over pizza’s, waarom?, ik weet het niet). In uw AdWords tekstadvertentie gaat u dan wellicht in op uw lage prijzen of uw snelle bezorging. Met een callout extensie kunt u dan iets specifieks highlighten zoals “Altijd voorgesneden” of “4 bezorgen, 3 betalen”. Callouts extensies zijn dus echte uitroepen voor aandacht. Ze highlighten uw USP’s (vandaar die naam highlight extensies)

Voordelen Callout extensies:

Callout extensies laten uw advertentie extra opvallen. De vermelde highlights voegen een extra dimensie aan uw advertentie toe, ze haken met USP's in op het onderscheidend vermogen van uw bedrijf, product of dienst. Bovendien maken ze uw advertentie langer en kunt u meer uw "ei" kwijt met uw advertentie. Persoonlijk  vind ik de callout extensie naast de sitelinks de belangrijkste advertentie extensie binnen het Google AdWords platform.

Verschil tussen callout extensies en sitelinks

Callout extensies lijken op de al bekende sitelinks die u kunt opgeven bij uw AdWords tekstadvertentie. Toch zijn er een aantal grote verschillen. De belangrijkste verschillen zijn:

  1. Callout extensies zijn niet aanklikbaar
    Callout extensies zijn pure tekstregels, ze zijn niet aanklikbaar. Sitelinks zijn dat wel. Die leiden je direct naar de specifieke pagina waar de sitelink betrekking op heeft.
  2. Callout extensies staan tussen je AdWords tekstregels
    Google heeft de nodige vrijheid om de callout extensie te plaatsen (ook om hem niet te plaatsen overigens). Callout extensies worden net onder de titel van de AdWords advertentie geplaatst of tussen de tekstregels. Dat hangt ook af van de vorm van de advertentie (top 3 advertentie of side-bar advertentie). Sitelinks worden normaliter altijd onder de advertentie geplaatst.
  3. Callout extensies verwijzen niet naar een bepaalde landingspagina
    Een belangrijk verschil met sitelinks. Deze laatste moeten aanklikbaar zijn en naar een relevante pagina leiden. Bij callout extensies is er dus geen noodzaak om een aparte landingspagina te maken.


Hoe zien callout extensies eruit?

Zoals gezegd heeft Google enige vrijheid wat betreft de plaatsing van callout extensies. Hieronder een voorbeeld hoe callout extensies in een Google AdWords advertentie verwerkt kunnen worden. De rode zin is de callout extensie, maar in werkelijkheid is deze niet rood.

Pizza Amsterdam - Italiaanse Pizza, Italiaans, Turks‎
www.pizzavoorbeeld.com‎
Bestel Pizza, Chinees, Sushi of Snacks Online
1500+ Restaurants • Betaal Cash of Contant • Nu voorgesneden !
Pizza – Pitta - Kebab

Hoe plaatst u een callout extensie?

Dat kan op accountniveau, campagneniveau en advertentiegroepniveau. Wanneer u klikt op advertentie extensies krijgt u een keuze voorgeschoteld van alle beschikbare AdWords advertentie extensies. Kies callout extensie en het AdWords systeem leidt u door het proces. Bedenk wel dat uiteindelijk Google bepaalt of uw opgegeven callout extensies wel of niet worden weergegeven.

AdWords Beheer & Optimalisatie

Enkele tips voor een goed gebruik van callout extensies

Hoe en wanneer gebruikt u nu het beste callout extensies binnen uw AdWords advertentie? Hier enkele tips.

Tip 1: Benadruk uw USP’s 

Callout extensies zijn bij uitstek geschikt om enkele Unique Selling Points van uw bedrijf, product of dienst te benadrukken. Denk aan zaken waarmee u zich onderscheidt van de concurrentie zoals gratis thuisbezorging, gratis retournering, levering binnen 24 uur of extra product features die uw concurrentie niet kan bieden. Eigenlijk kunt u callout extensies enorm breed inzetten. Het gaat er vooral om de specifieke zaken te high-lighten door korte kernachtige zinsneden. Het beste is om algemeen geldende USP’s te benadrukken. Levert u een extra service, beschikt uw product over bijzondere karakteristieken, maak er een pakkende callout extensie van!

Tip 2: Wanneer inzetten op welk AdWords niveau?

Google heeft het u als adverteerder extra makkelijk gemaakt door uw callout extensies op 3 verschillende niveaus in te zetten. U kunt voor elke advertentiegroep apart callout extensies opgeven en activeren. Vaak is een inzet op campagneniveau het meest praktisch. In de meeste gevallen hebben de USP’s van uw producten of diensten betrekking op de gehele AdWords campagne. U kunt dan snel eenvoudig voor uw gehele campagne callout extensies opgeven. Wanneer het gaat om bedrijfsmatige USP’s dan is een opgave op accountniveau natuurlijk helemaal makkelijk. Uw callout extensies gelden dan voor alle campagnes in uw AdWords account. Wel even goed nadenken wat de beste benadering is, want dit hangt af van uw producten, advertenties en bedrijf. Let ook op dat elke callout extensie maximaal 25 karakters mag bedragen. U moet het dus kort en bondig houden, maar dat was u al gewend als u met AdWords adverteert.

Tip 3: Geef 4 callout extensies op

Op het moment van het schrijven van dit artikel moet u minstens 2 callout extensies opgeven, anders worden ze niet weergegeven. Het maximale aantal staat nu op 4 en Google adviseert ook om 4 callout extensies op te geven. De reden hiervan is dat het AdWords systeem nu de mogelijkheid heeft om de advertentietekst te optimaliseren met deze 4 extensies. Dat kan gaan om de inpassing van uw callouts in de AdWords advertentietekst die afhankelijk van de plaatsing van de advertentie wisselt (topadvertentie of side-bar advertentie). Minstens zo belangrijk is dat AdWords de CTR van uw advertentie koppelt aan de keuze van callout extensie. Wanneer bepaalde opgegeven callouts het beter doen dan andere krijgen die op den duur de voorkeur van Google.

Tip 4: De callout extensie mag geen herhaling zijn, oppassen!

Dit is een belangrijke voorwaarde van Google. De opgegeven highlights van uw callout extensie mogen niet al voorkomen in uw advertentietekst of sitelinks. Wanneer u in uw bestaande AdWords advertentie al inhaakt op “gratis retournering” dan kunt u dit niet als callout extensie opgeven. Dat geldt ook voor uw sitelinks, er mogen geen dupliceringen bestaan tussen sitelinks en callout extensies. Dat is lastig wanneer u vele verschillende advertenties heeft waarin u speelt met diverse USP’s. U moet dan eerst al uw advertenties nagaan voordat u de juiste callout extensies kunt bepalen. Advertenties voor automatisch zoekwoorden invoegen kunnen door deze kans op duplicering niet samengaan met callout extensies, ook een belangrijk punt in uw overweging om ze wel of niet te gaan gebruiken.

Tip 5: Soms zijn sitelinks beter dan callout extensies

Met deze tip komen we op de keuze tussen sitelinks en callout extensies. Zoals we al eerder zagen zitten er belangrijke verschillen tussen sitelinks en callout extensies. Heeft u over een bepaalde USP een aparte webpagina binnen uw website of webshop, gebruik dan liever een sitelink om daar naar te wijzen. Callout extensies zijn zeker opvallend, maar een blauwe sitelink die bezoekers direct naar die specifieke pagina brengt vind ikzelf toch krachtiger. Dus als u een aparte pagina heeft over “gratis retournering” zou ik deze als sitelink opnemen en niet als callout.

Tip 6: Gebruik ze en bekijk de resultaten van uw campagne

Ga zeker aan de slag met callout extensies. Probeer ze uit en kijk naar uw resultaten. Welke resultaten moet u dan vooral in het oog houden? Natuurlijk conversiegegevens, maar vooral ook uw CTR en daaruit voortvloeiend de advertentiepositie en CPC van uw AdWords advertenties en zoekwoorden. Uiteindelijk moeten callout extensies een hoger rendement van uw advertentie-euro’s opleveren.

naar Kennisbank ABC voor meer tips