fbpx

Wat zijn keywords?

Uitleg keywords en gebruik keywords in SEO strategie

Door Paul Haarman

In de wereld van SEO draait het allemaal om gevonden te worden op de belangrijkste keywords voor onze doelgroep. Dat klinkt wel logisch toch? Het is alleen niet juist, tenminste als je echt serieus wilt werken aan een betere vindbaarheid. Keywords zijn belangrijk, ze worden vaak gebruikt en leren ons iets over het zoekgedrag van onze doelgroep. Die eerste zin lijkt dan ook te kloppen, ik leg later uit waarom dat niet het geval is. Laten we eerst beginnen bij het begin.

Wat zijn keywords?

Keywords zijn veel gebruikte zoektermen in zoekmachines die relevant zijn voor een bepaalde markt. Dat is ongeveer de kortste en duidelijkste definitie van keywords die ik kan geven. Belangrijk zijn de elementen “veel gebruikt” en “relevant voor een bepaalde markt”. Wanneer we keywords naar het Nederlands vertalen kom je letterlijk op “sleutelwoorden”. Dat is een goede vertaling al gebruiken we in de praktijk meestal de term “zoekwoorden”. Die laatste vertaling is wat minder en ook wat verwarrender (maar hé, we zijn marketingmensen, verwacht niet al teveel logica). Voor ik verder deze definitie uitleg (want we zijn er nog niet), moeten we eerst een belangrijk verschil uitleggen.

Verschil tussen keywords en zoektermen

Een keyword is een zoekterm, maar een zoekterm hoeft zeker geen keyword te zijn. Wat is een zoekterm? Dat is een zoekopdracht die iemand intikt in een zoekmachine zoals Google. Dat is een keyword of zoekwoord ook, alleen die worden veel meer ingetikt omdat deze zo voor de hand liggend zijn. Een zoekterm is hetzelfde als een zoekopdracht (ja, ja, we houden ervan om verschillende begrippen aan hetzelfde fenomeen te geven, anders is ons marketingvak zo hol).

Laten we een voorbeeld geven:

Een zoekterm is bijvoorbeeld: “bruine herenschoenen met veters maat 42”. Zo’n zoekterm wordt zelden of toch niet vaak ingetikt. Het is gewoon een specifieke zoekopdracht van iemand die op zoek is naar saaie maar nette herenschoenen (niks mis mee, ik zou alleen niet voor bruin gaan).

Een keyword (of zoekwoord) is bijvoorbeeld: “herenschoenen”. Dat is ook een zoekterm maar die wordt erg vaak ingetikt (zo’n 22.000 keer per maand). Wanneer we naar de letterlijke vertaling van keyword kijken, dan is zo’n keyword inderdaad een sleutelwoord. Er zit niet alleen veel zoekvolume op maar het geeft ook een specifieke relevantie voor onze branche. Vaak worden deze keywords gebruikt in combinatie met andere woorden in een zoekopdracht, ook worden ze in lange en soms minder logische zoekopdrachten gebruikt, de zogenaamde Long Tail zoekopdrachten.

Terugkomend op onze definitie van keywords. Ze moeten dus veel gebruikt worden en relevant zijn voor een bepaalde markt of niche. Wanneer we vanuit onze eigen business redeneren vinden we alleen keywords relevant wanneer ze ook echt voor onze markt gelden. Ze moeten een sleutelwoord voor onze markt zijn. Het keyword “herenschoenen” is een sleutelwoord voor de schoenenbranche maar als bouwbedrijf haal je je neus ervoor op.

Zijn keywords belangrijk voor uw SEO strategie?

Dat lijkt een inkoppertje op het eerste gezicht, natuurlijk! Toch ligt het wat ingewikkelder. De keywords met veel zoekvolume in een zeer competitieve markt zijn eigenlijk lang niet zo belangrijk dan je zou denken. Het gaat vaak om 1-woord keywords of hoog volume 2-woord combinaties zoals “smartphones”, “keukens” of “Nike schoenen”. Die hebben grote zoekvolumes maar om daar bewust hoog op te scoren is eigenlijk ondoenlijk. Anders gezegd, u kunt daar geen echte SEO strategie op inzetten. Indirect kan dat wel. Door een goede gerichte SEO strategie kan uw website ook op de 1-woord en 2-woord keywords met hoge zoekvolumes naar boven komen.

Beter focussen op combinaties en Long Tails

Voordat u denkt dat dit een tegenvaller is, het gaat erom te begrijpen hoe een goede SEO strategie opgezet kan worden. Dat doet u beter door u te richten op combinaties en Long Tail zoekwoorden dan door in te zetten op de hoog volume 1-woord keywords. Wanneer uw website eerst relevanter gaat worden op Long Tails en combinaties met keywords kan deze uiteindelijk gaan meedraaien in de hoog-volume keywords. Anders gezegd, je moet eerst met scherp schieten om later met hagel te kunnen schieten.

Waar gebruik ik keywords voor?

Vooral om een goed beeld te krijgen van de centrale keyword thema’s binnen een markt. Bovendien hangt het af van de markt hoe je een SEO strategie vorm geeft. In specifieke markten met minder competitie kunt u wel inzetten op de 1-woord keywords. Die 1-woord en 2-woord keywords zijn vaak ook direct relevanter dan die van hoog-competitieve markten. Vooral in industriële markten is het zeer goed mogelijk om u direct op de sleutelwoorden of 1-woord keywords te richten. Hoe specifieker de markt hoe beter dat mogelijk is. Dat geldt ook voor gevoerde merken. De relevantie van keywords in grote B2C markten is een andere dan die van kleinere B2B markten.

Tips voor het gebruik van keywords

Tip 1: Gebruik de Google Ads keyword tool

Hoe weet u nu welke keywords relevant zijn voor uw markt en welke zoekvolumes daarbij horen? Daarvoor zijn diverse keyword tools beschikbaar. De belangrijkste is en blijft de Google Ads Zoekwoordplanner. De naam “planner” is bewust gekozen omdat deze vooral bedoeld is om keywords op te slaan naar uw Google Ads account. Dat is echter een functie die u niet hoeft te gebruiken. De Google Ads Zoekwoordplanner is de meest accurate keyword tool op de markt. Dat is ook logisch, Google beschikt over de meest diepgaande kennis van keywords in bijna alle landen van de wereld.
Ik moet er wel een kanttekening bij plaatsen, u vindt in deze Google tool vooral keywords met een stabiel en geregistreerd zoekvolume. Verwacht geen zoekwoord combinaties die sporadisch voorkomen. Een ander nadeel is dat Google de samenhang tussen keywords niet altijd goed weergeeft. Men is vooral gefocust op hoog-volume keywords en geeft minder aandacht aan diepgang rondom een specifiek zoekwoordthema. Een ander punt van aandacht is dat u wel een Google Ads account moet hebben om er gebruik van te kunnen maken.

Tip 2: Gebruik voor verdieping een andere keyword tool

Ikzelf gebruik KeywordTool.io als zoekwoord-verdieper naast de Google Ads Zoekwoordplanner. Het voordeel van deze tool is dat het een mooie aanvulling is op de Google Ads tool, dat komt ook omdat KeywordTool.io haar gegevens haalt uit de Google zoekmachine. Wat doet deze KeywordTool.io? Hij geeft de suggesties vanuit Google Instant weer, eventueel (in de betalende versie) met zoekvolumes per maand erachter. Het gaat dan om de suggesties die Google weergeeft wanneer u iets intikt in de Google zoekbar. Dat zijn suggesties (we noemen dat Google Instant al wordt die naam niet veel meer gebruikt) die meer ingetikt worden maar vaak niet veel zoekvolume genereren. Hiermee verkrijgt u een diepgaander beeld van zoekwoorden en de uitdieping van een thema. Dat geeft een goede basis om nieuwe pagina’s te maken en tekstuele inspiratie.
Het mooie is dat je met KeywordTool.io ook de zoekwoorden van Amazon, Bing, eBay, Instagram en Twitter kunt ophalen. Een sterke tool dus die u zowel gratis als betalend kunt gebruiken. Daarnaast is Keyword Explorer van Moz een aanrader, de betaalde versie geeft goede inzichten in zoekwoorden en zoekvolumes.

Tip 3: Denk niet in rankings op keywords

Er zijn bedrijven die het volgende wensen: “Ik wil graag op de nummer 1 positie komen voor keyword A, B en C”. O ja, en nu we toch bezig zijn “doe ook maar op C, D, E tot Z”. Er zijn ook “SEO specialisten” die dat beloven waar te kunnen maken. Ik heb begrip voor de bedrijven die deze vraag stellen. Natuurlijk wilt u dat u zelf daar bovenaan staat en niet die aardige concurrent (#@*&!).
Ik heb minder begrip voor de “SEO-specialisten” (het laatste wat ik wil is denigrerend overkomen, maar ik voel mezelf verplicht om hier aanhalingstekens te plaatsen, geloof me, het is het zachtaardigste compromis) die zeggen dat ze dat kunnen waarmaken. Dat gaat helaas niet, toch niet als directe uitkomst van een gedegen SEO strategie. Wat SEO specialisten (zonder aanhalingstekens) wel kunnen waarmaken en zelfs kunnen beloven is dat u meer organisch verkeer op uw website gaat ontvangen als directe uitkomst van de SEO werkzaamheden. Indirect kan dat ook gevolgen hebben voor de gemiddelde ranking op bepaalde keywords, maar op voorhand kunnen wij SEO- mannetjes en vrouwtjes dat niet aangeven. De SEO specialist wikt, Google beschikt.

Een andere reden om niet in rankings te denken is dat een algemene ranking op keywords niet (meer) bestaat. Wanneer u een bepaalde zoekterm intikt in Google of Bing krijgt u andere zoekresultaten voorgeschoteld dan ik (meestal toch). Zoekmachines proberen het beste zoekresultaat voor iedere persoon te geven en dat wisselt dus. Zoekt u zelf vaak op zaken rondom uw markt en klikt u dan vaak op uw eigen website dan krijgt uw website in de toekomst een hogere ranking bij deze zoekwoorden op basis van uw eerdere bezoeken. Dat ziet er goed uit voor u, maar het heeft geen effect op het resultaat wanneer een ander diezelfde zoekterm gebruikt. Kortom: Vergeet rankings. Kijk naar de evolutie van uw organisch verkeer in Analytics. Dat is de juiste manier om uw SEO strategie te beoordelen.

Tip 4: Hoe gebruik ik keywords in teksten?

We kennen allemaal het begrip keyword spamming. Een old school SEO techniek die maar zoveel mogelijk keywords in een tekst duwt om zo daar hoger op te ranken (daar zijn we weer). Werkt dat? Nee, al lang niet meer. Maar voordat u nu denkt “okay, dat dacht ik al” moet ik er toch enkele kanttekeningen bij plaatsen. Ik hoor de laatste tijd namelijk wel eens opperen dat keyword gebruik in teksten helemaal niet meer belangrijk is. Dat is ook niet waar. Wanneer u wilt scoren op een bepaald zoekthema of zelfs een bepaalde zoekterm of keyword dan is het wel belangrijk dat deze in uw teksten voorkomen en zelfs wat meer dan u zou denken. Het is niet zo dat zoekmachines als Google vanzelf alles wel begrijpen. Die tekst moet relevant zijn voor die zoekterm anders gaat Google u echt niet opnemen in de zoekresultaten. Moet u dan bewust keywords gebruiken in uw teksten? Ja, maar met mate. Waar het uiteindelijk om draait is dat u een bepaald zoekthema, helemaal uitspit. U moet als het ware het beste antwoord op de zoekopdracht geven. Wanneer u dat doet kunt u niet om die zoekterm of keyword heen.

Tip 5: Vergeet de lezer niet, het kan uw klant worden

Een te grote focus op keywords en zoekthema’s kan het gevaar met zich brengen dat uw teksten weinig overtuigend overkomen of zelfs ronduit slecht leesbaar. Achter elke klik op uw webpagina zit een mens. Probeer die mens vooruit te helpen met uw webpagina. Geef informatie over uw product of service, geef ze praktische tips, laat zien wat het allemaal kost en vergeet uzelf ook niet. Maak duidelijk wat u te bieden heeft, maak het mensen makkelijk om vanuit uw SEO-pagina’s naar uw propositie te klikken. Waar u vooral oog voor moet hebben is dat de bezoeker van uw pagina met een positief gevoel uw webpagina weer verlaat. Ik hoop dat u dat ook doet na het lezen van deze pagina. Heeft u vragen, vraag het gerust, hiernaast staan mijn gegevens.

naar Kennisbank ABC voor meer tips