Hoe werkt Google AdWords?

Hoe werkt AdWords in de praktijk?

Door Paul Haarman

Hier gaan we het Google AdWords systeem kort en krachtig uitleggen, althans dat is de bedoeling. Want laten we eerlijk zijn, het AdWords advertentieplatform is nogal complex. U kunt kiezen uit vele campagnetypen, ongelooflijk veel instellingen en er gaat geen maand voorbij of er wordt weer iets nieuws aan toe gevoegd. Maar, wees gerust, we gaan het hier hebben over de kern van de werking van AdWords, ik ga u niet vervelen met allerlei details. Ik geef u wel wat extra tips mee.

Wat is Google AdWords?

Google AdWords is een advertentieplatform waarmee u kunt adverteren in de zoekresultaten van Google, op websites van derden, op Youtube en in apps. U kunt verschillende campagnetypen gebruiken om uw doelgroep te bereiken. Adverteert u in de zoekresultaten van Google (en samenwerkende zoekpartners) dan hebben we het over een Google Search campagne of Shopping campagne.

Adverteert u op websites van derden dan kunt u daar een Google Display campagne voor gebruiken. U kunt specifiek het Youtube videokanaal van Google targeten met een Video campagne en u kunt zelfs specifiek adverteren voor uw app in de diverse netwerken en in apps zelf. Met Google AdWords kunt u zo’n 90% van alle internetgebruikers in de wereld bereiken.  Kortom, AdWords is een superkrachtig advertentieplatform.

Hoe werkt het Google AdWords systeem precies?

Het hangt een beetje af van welk campagnetype u kiest maar eigenlijk komt het bij AdWords allemaal op hetzelfde neer: in een advertentieveiling concurreert uw advertentie met die van anderen op basis van uw budget, biedingen en instellingen en wanneer u een “winnaar” bent van die veiling serveert Google uw advertentie aan het publiek.

Dat klinkt reuze eenvoudig, maar wanneer ik vertel dat die veiling in enkele milliseconden plaatsvindt en dat er vele tientallen verschillende parameters zijn die een rol spelen in die veiling dan wordt het al een ander verhaal. Toch slaagt Google erin om uw behoefte als adverteerder en die van uw doelgroep zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.

Maar, nooit vergeten, het zijn uw eigen instellingen en kwaliteit van adverteren die allesbepalend zijn. Het Google AdWords platform werkt als een vrij en open systeem, iedereen kan meedoen en u bepaalt uw eigen weg. Dat is het mooie van Google AdWords, maar het vraagt ook veel van u.

Hoe zet je een AdWords campagne op?

Ook hier ga ik weer wat kort door de bocht anders verzanden we in vele tientallen details. Hieronder geef ik in grote lijnen aan hoe ik een Google AdWords Search campagne opzet. Voor Shopping, Display campagnes en Video’s gelden weer andere stappen.

1] Maak een Google AdWords account aan

Het beste is wanneer u 1 Google account heeft waarin u de Google producten zet die u nodig heeft. Zo’n Google account is gratis en daarin kunt u een Google Analytics en Google AdWords account aanmaken. Bij het Google AdWords account is het belangrijk dat u eerst uw bedrijfsgegevens en betalingsgegevens opgeeft. Daarna gaat u aan de slag met het echte werk.

2] Maak een AdWords campagne aan

Hier gaat het om de keuze van campagnetype. In dit geval kiezen we voor een Google campagne van het type Alleen in het Zoeknetwerk, een 100% Search campagne dus.
Tip: Vink aan dat u alle functies wilt gebruiken, echt doen!
U geeft in de campagne instellingen op waar en wanneer u uw advertentie wilt laten vertonen. Ook geeft u uw dagbudget op. U kunt ook een specifieke advertentieplanning opgeven en u kunt al een bieding systeem kiezen.

3] Maak een zoekwoordanalyse

Dat is een stap die u vanuit het AdWords systeem niet hoeft te maken, maar geloof me, het is de eerste stap tot een succesvolle campagne. U kunt hiervoor het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google gebruiken. Maar belangrijker: dit is een werkje waarin je echt moet nadenken, leuk al die keyword tools, maar hier moeten menselijke hersens het verschil maken. Welke zoekwoorden zijn relevant voor u en welke niet? Daarvoor moet je begrip hebben van het doel van de campagne en vooral van hoe zoekgedrag plaatsvindt.

4] Begin met uw eerste Advertentiegroep

In een Advertentiegroep geeft u zoekwoorden op en u koppelt daar advertenties aan. Dat betekent dus dat u tegen Google “zegt” welke advertenties bij welke zoekwoorden horen.

5] Bepaal de zoekwoorden die relevant zijn voor uw Advertentiegroep

Oei, dit is een belangrijke stap hoor. Op basis van de zoekwoordanalyse heeft u al een overzicht van alle relevante zoekwoorden. Nu moet u die toewijzen in samenhangende Advertentiegroepen. Meestal maak ik al van tevoren een opzet waarin ik Advertentiegroepen heb samengesteld op basis van bij elkaar horende zoekwoorden. Daarna zet ik die actief in de AdWords campagne.

6] Bepaal het zoektype van de zoekwoorden

Ook weer zo’n allesbepalende stap. Meestal begin ik met Woordgroep, maar soms ga ik expres wat breder. Het hangt af van zoekvolumes en de branche waarin u actief bent. Ook de doelstellingen van de campagne zijn hierin leidend. De keuze van het zoektype van de zoekwoorden maakt echt impact op uw campagne!

7] Maak uw advertenties

In elke advertentiegroep moet u minstens 1 advertentie aanmaken. Beter is om er 2 aan te maken zodat Google kan optimaliseren op basis van CTR. U kunt er vele tientallen aanmaken per advertentiegroep, maar ikzelf doe dat juist niet. Liever aandachtig 2 goede maken dan snel 5 advertenties maken.

8] Stel advertentie extensies in

De advertentie die u in stap 7 hebt gemaakt is belangrijk, maar de extensies zijn eigenlijk nog belangrijker. U kunt kiezen uit vele AdWords advertentie extensies: Highlight extensies, Sitelinks, Website informatie extensies, Oproep extensies, Prijsextensies en nog meer. Bovendien komen er telkens nieuwe advertenties bij.

Tip: Geef extra aandacht aan deze extensies. Ze bepalen de kwaliteit van uw advertentie, de grootte van uw advertentie en ze zijn direct van invloed op de CTR en indirect op de kosten per klik.

9] Herbekijk de instellingen van uw campagne

Bij stap 2 heeft u al campagne instellingen ingesteld. Ikzelf herbekijk die nu nog een keer op basis van alle gemaakte advertentiegroepen. Ik vraag me dan altijd af of die instellingen wel juist zijn om de campagne te starten. Soms sleutel ik nu al wat aan de bieding (bijv. wanneer er toch wel erg veel advertentiegroepen zijn uit komen rollen) of ik pas de advertentieplanning aan op tijden van de dag. Hoe dan ook, loop alles nog eens kritisch door.

10] Klaar? Vergeet het maar!

Ja, de campagne is nu klaar en kan direct geactiveerd worden. De advertenties worden vaak al binnen enkele uren vertoond. Dus in principe bent u klaar, voor dit moment toch. Want u bent nooit klaar met AdWords. U moet op gezette tijden uw AdWords campagne doorlopen en optimaliseren. Dat en alleen dat maakt van een AdWords campagne een succesvolle campagne. Ikzelf doe dat op maandelijkse wijze en ik heb daar een bepaald systeem van werken in.

Nog enkele tips voor een goede werking van Google AdWords

Nogmaals, ik kan hier niet alle tips en adviezen geven, niet omdat ik het niet zou willen, maar gewoon omdat dit dan een wel erg lang verhaal wordt (bovendien heb ik ook geen zeeën van tijd om dergelijke lange verhalen te schrijven).

Tip 1: Begin met een gemiddeld budget

Om AdWords goed te laten werken en al snel een goed beeld te krijgen van de kwaliteit van het verkeer mag uw dagbudget niet te laag zijn. Daar wil ik echter direct aan toevoegen: Maar ook niet te hoog. Natuurlijk staat of valt alles met uw beschikbare budget (en het beschikbare zoekvolume natuurlijk).

Ik adviseer altijd net iets onder uw beoogde dagbudget te beginnen, mits uw dagbudget voldoende is om genoeg volume te trekken. In de praktijk kom ik vaak dagbudgetten van € 20,- per campagne tegen als start. Dat mag best wat minder of wat meer zijn en het hangt ook af van je account opzet (met meer of minder campagnes).

Tip 2: Maak niet teveel campagnes aan

Daarmee sluit ik aan op de laatste zin van de vorige tip. Ik kom wel eens AdWords accounts tegen die bestaan uit vele campagnes met daarin 1 of enkele advertentiegroepen. Eigenlijk worden campagnes dan een beetje als advertentiegroepen gebruikt.

Wanneer de productgroep echt verschillend is kun je deze het beste in een aparte campagne onderbrengen, maar wanneer het gaat om varianten binnen een bepaalde productgroep kun je dat verschil beter maken in advertentiegroepen.

Het probleem van teveel campagnes is dat je aan elke campagne een dagbudget moet hangen en daarmee versnipper je het budget wat niet ideaal is bij verschillende zoekvolumes. Bovendien maakt het de maandelijkse optimalisaties lastiger. Je moet dan echt per campagne optimaliseren en dat vergt meer tijd en aandacht.

Tip 3: Uw AdWords campagne werkt nooit perfect vanaf dag 1

Hoe goed u ook bent in de opzet van een nieuwe AdWords campagne, nooit gaat die direct optimaal werken. Dat vergt tijd en vele optimalisaties en ook dan, wanneer een mooi rendement wordt behaald, is op uw lauweren rusten er niet bij.

Ikzelf zet al sinds 2003 Google AdWords campagnes op, ik durf te zeggen dat ik een goede opzet van een nieuwe campagne kan maken, maar ik durf ook te zeggen dat ik pas na input van de gegevens van de campagne zo’n campagne echt optimaal kan laten lopen. Bovendien moet ik er ook aan blijven sleutelen.

Vervuiling treedt al snel op en bovendien moet je meegaan in de nieuwe opties en mogelijkheden die het AdWords systeem blijft bieden. Daarnaast is het ook een soort rat-race, de concurrentie zit ook niet stil en eigenlijk moet je die blijvend proberen af te troeven. Minstens zo belangrijk: ook Google zelf stelt je voor uitdagingen.

naar Kennisbank ABC voor meer tips